Fyra limpor och en halv pizza senare

Hej allihopa!
Har kommer ett vad jag har fortstatt efterlangtat inlagg nu igen!

Jag kom genast efter forra blogginlagget pa att jag helt glomt en valdigt komisk handelse pa jobbet... Eftersom att vi har varit sa manga volontarer nu pa barnhemmet sa gick jag och Emma till daycare i tisags (det ar typ som dagis for dom aldre barnhemsbarnen). Vi satt namligen och sjong nar vi kladde pa barnen och da tyckte saklart den bittra daycare-tanten att vi kunde folja med och lara barnen lite. (sa att hon kunde sitta pa en stol och glo) Men sagt och gjort, snabbt tankte jag och Emma igenom varat forrad med engelska barnsanger... Men det visade sig vara tomt. Sa, det fick bli en oversattning... Tank er nu tva vita nittonaringar sta framfor cirka 30 totalt ointresserade barn, nagra sitter och drar i varandra och slass, dom flesta pratar, grater, eller drar Emma i byxorna for att fa komma upp i hennes famn. Framfor oss star en liten tjej och tittar uppmarksamt (och gor rorelserna!) och sa satter vi igang "in a little house, little SANTA looking out. Little rabbit jumping fast, knocking on the door. Help me, help me my dear friendd, otherwise the hunter comes. Come and come inside my house, take my hand right now." (ni kan ju visa detta for Lesley...) och sa gissa vilken sang vi larde ut. Undra om vi mer forstar an hjalper pa detta daycare? Haha... Vi forsokte prata lite med "froken" om att det ar svart nar inte barnen forstar varat sprak men fick da till svar "oh you can't teach those kids anything, you know I tell them in Twi (ghanas sprak) but they never respond" Konstigt horrudu muntergok!

Pa onsdagen... Babiehome hela morgonen, pakladning, badning, mys. Sen blev det lunch och efter det blev jag nagra rastaflator rikare. Hm, ja huvudet ser ju lite ut som ett agg ni vet, men ja... Har i afrika har jag lamnat allt som heter utseendefixering bakom mig. Numera ar det praktiskt som galler. Jag slipper tvatta haret, ah nagra skopar iskallt vatten mindre! Och grymt skont att fa bort haret har i varmen, sa det far duga! Dom haller dock inte allt for bra, sa jag tror det blir att ta ut och flata en gang till innan hemfard. Att komma hem i flator ska jag dock bespara er! Vi gick val sen var dagliga runda mot stan och tillbaks, det brukar bli sa mitt pa dagen. Vi fick nog ocksa, som vanligt, nagra fried yam av en familjemedlem som saljer det langst vagen och alltid ger oss gratis. Det ar typ som stora pommes frites sa vi gar hem och saltar dom sen ar det SMASKO! Jobbade eftermiddagen, det gick jattefort och smidigt. Jag tror det var da Helen kom och halsade pa oss, hon ar "ansvarig" for oss. Vi pratade lite med henne om det finns andra projekt har i Mampong som vi kunde variera barnhemmet med, det ar jattekul och mysigt, men det kanns som detk an bli lite tristess i langden. Samtidigt vill vi verkligen vara kvar i Mampong som vi verklgien borjar kanna oss hemma i. Sa, hon sa att hon visste en kille som hade ett HIV/AIDS-projekt sa hon skulle hora med honom. Morgonen efter ringde han och vi bestamde traff. Sa pa torsdagen var det barnhemmet pa morgonen och sen kom Oxford som han hette dit. Han berattade lite, vi fattade inte allt, men det var iaf flera olika projekt, och det vi skulle "hjalpa till" med ar en typ utvecklingsgrupp med elever fran universitet, dar vi skulle diskutera och sa. Sagt och gjort, vi bestamde att vi skulle folja med till skolan pa eftermiddagen. Vi traskade efter lunch ner till tro-trostationen och dar kom vi for ovrigt pa Emmas kommande jobb i karriaren. Kanske lite intern men hur som helst, nar tro-tron aker ar det alltid nan som liksom hanger ut genom fonstret och forsoker locka passagerare och nar vi aker till Kumasi later det sa kul for da skriker han "Kumasi Kwasi Kumasi Kwasi" och tank det pa afrikansk engelska jattesnabbt... Haha, ja det ar kul hur som helst. Eller okej, internskamt. Oxford hamtade iaf upp oss i sin lilla skrotbil och vi akte ivag (lampan om att Emmas dorr var oppen verkade alltid lysa och blinkersen blinkade alltid at fel hall). Vi fick traffa nagra studenter som visade oss runt pa den stora skolan, vi fick bland annat se kaffe-plantage. Daremot borjade vi ju langsamt misstanka att detta var nagon slags farmerschool och att vi skulle sitta och diskutera med dessa elever om jordbruk. Hm, jag och Emma gjorde en snabb overlaggning om vara kunskaper om svenska jordbruk... Ja, nog besokte vi en bondgard i sjatte klass? Hm, vilken ar den vanligaste grodan i Sverige? Men det visade sig inte vara sa, PJUH, utan istallet en grupp av typ 15 killar som ska lara sig, ja ska jag vara arlig fattade vi inte riktigt vad... Men vi ska typ bidra med kunskaper fran Sverige om hur vi gor och sa, inom omraden som humanresources och utveckling, haha, oj vilka kallor till kunskap vi ar... eller? I bilen pa vag hem gav han det forsta exemplet pa vad vi skulle lara ut "maybe you can show how to put a condom on" OKEJ har ligger vi och vrider oss av skratt. Ja, detta kan sannerligen bli intressant och varierande! Vi ska vara pa deras kontor mandag och onsdagmornar, sa det blir barnhemmer bara pa eftermiddagen dom dagarna, och dom andra dagarn som vanligt.

Igar var det fredag.. Sofia och Anita som har varit var trygghet pa barnhemmet sen vi kom jobbade sin sista dag, lite sorligt, kommer sakna dom, men nu ar det vi och bebisarna sjalva pa eftermiddagarna framover. Pa lunchen tvattade vi (eller okej Emma eftersom Patrik ringde), hon ar en riktig afrikansk handtvattare nu ska ni veta! Sen gick vi en svang, halsade pa hos Rosemary (sommerskan). Det ar lite mysigt att sitta inne i deras affar och se nar dom syr, aven fast hon ar ganska elak mot oss. Hon sa att hon ska gifta sig med en vit man, annars far det vara. Det ar sorgligt att hennes, och sa otroligt manga andra, enda vag ut ur fattigdomen troligtvis ar att gifta sig rikt. Da kanns det inte sa konstigt att hon nastan hanar oss, dar sitter vi, ute och upptacker varlden, for att sen aka hem och plugga gratis hur lange och till VAD VI VILL, vi har mojligheten att sjalva bli rika, gora vad i hela varlden vi vill emd vara liv. Det ar inte manga i varlden som har det... Iaf kom saklart Samuel over till oss (han jobbar i affaren bredvid), han ar sa snall och gullig, men lite blyg och nar det blri sadar tyst da gar ju min mun, jag han bland annat beratta att in Sweden we have a tradition called saturdaycandy. Sen jobb igen, jag, Emma och bebbarna. Tiden gar sa fort dar ibland, man hinner inte med alla, men gud vad jag tycker om dom dar barnen! Vart lilla skamt, Yaa-Baby, som ar sa jakla TJOCK och ser alltid lite surmulen ut, somnade i mitt kna, kan man annat an alska henne da? Kaoskvall, men vi kom hem i hyffsad tid. Familjen med Elin i luren ringde just i dagens regnskur, sa vi blev som alltid har i afrika inbjudna i en liten affar att sitta, och det ar sa kul att prata mer er hemifran! Saknar er, men bara lagom! Idag blev det Kumasi, JAG AT PIZZA IDAG! Och sen efter nagra timmars irrande, ett supersnabbt internet, sa underbart!

Ja, annars har i afrika.. Vi blir allt fetare, och jag sager da det, har man inte gatt upp i vikt efter dom har manaderna av skogshuggarportioner med mat sa gor man det aldrig! Numera ar jag inte matt efter en afrikansk portion spagetti (cirka tre, fyra svenska portioner), sa ni darhemma kan ju borja berakna tillagningen av mat efter detta, iaf forsta veckan tills jag stallt om mig. Nagot annat som kommer bli svart att vanja sig av med ar att vi kommenterar allt och alla vitt och brett, haha, det ar udnerbart att inte ha engelska som modersmal utan svenska. Allt fran puddingar till acklig mat och allt ni kan tanka er avhandlas mitt framfor puddingen sjalv och matlagaren. Forresten ar den snyggaste killen jag har sett hittills iaf 10 ar och vilket kap han ar! Annars behover ni inte oroa er, det ar fortfarande Patrik som galler! Maten forresten, Yvonne (Obaja) har efter tva tillsagningar antligen slutat servera egg&bread, som jag nastan kraktes av pa slutet.. Det var nog den billigaste maten, och alla andra volontarer verkar ha alskat den, sa vi blir nog dom volontarer familjen tjanar minst pengar pa, haha..

Varje kvall eter barnhemmet byter vi om, ater middag, gar en runda pa en halvtimme ute i underbara, livliga Afrika, och sen sa tranar vi faktiskt. Vi lagger ut varat ackliga tacke ( som vi INTE sover med) pa golvet och satter pa flackten pa hogsta niva och sen styrketranar vi. Vi ar sa bra! Och det dar med promenader... Jag kommer ihag i Uganda att jag tyckte att det verkligen gick manniskor OVERALLT, vart var alla pa vag? Nu fortiden ar vi nagra av dom som lunkar langst vagkanten, dar bilarna tutar for jamnan och kanner oss ganska afrikanska. Och var ar vi egentligen pa vag? Vi traskar mest, och lever sa icke-vasterlandskt det bara gar.

Barnhemmet.. Nagra rader i en lat kommer upp i mitt huvud. "When the children cry, let them know that we tried." Ibland kanns det som att vi springer efter barnen och stadar upp, for att undvika att nagon blir slagen. Nar lilla, sotaste, charmigaste Prince ett ar springer och drar ner klader som nagon har hangt upp pa sangarna infor kvallen, da ar det inte en small som behovs.. Det ar barn. Och det ar sa svart att bara se. Men som sagt, vi kan inte gora mer an det vi kan, och forhoppningsvis hjalper det nagon..

Det kommer inte bli nagra bilder pa min blogg, SUCK att dom inte tar minneskort... Men Emma har fatt upp nagra iaf, sa titta pa http://emmsson.blogg.se/ghana! Marika, ryck Bamboos man ordentligt sa att hon ser nagorlunda acceptabel ut nar jag kommer hem! En personlig jag saknar dig-halsning! Okej, okej... Jag saknar er alla nagot fruktansvart, men det ar sa konstigt, for samtidigt vill jag verkligen inte hem. Hemma ar alltid hemma, men hemma ar ganska trakigt. Jag kommer uppskatta allt sa sjukt mycket, dom dar tva veckorna i Uganda lite lojlig om man ser ur den synvinkeln dar man tittar pa hur primitivt vi levde. Dar hade vi for sjutton dusch och stadning! Ja, det harj ag nog glomt att saga, att i samma stund vi steg in i varat nya hem sa maste vi helt ha slappt det har med renlighet ocksa. Det ar sa fruktansvart ackligt pa varat rum, men det ar faktiskt mysigare att kliva omkring i sandhogarna pa badrumsgolvet an att ta den dar moggliga gamla handduken som farbror George har klivit runt pa och skura av golvet. Ja, det var var allt for den har gangen.. Det bara bubblar ut massa, det hander sa mycket hela tiden, men jag hoppas ni gillar det med mycket text pa en gang, haha, det ska bli sa kul att lasa igenom allt sen nar vi kommer hem.

Puss pa er ALLA, ni ar BAST!

Kommentarer
Postat av: towe

tack för uppdaterningen !



idag är det alla helgons dag. ni har kanske förstått hur dött det är här i åre, vill man se en människa måste man gå 30 min till affären vid vägen liksom. så ni kan ju gissa om jag skrek åt några barn nyss som kom och skrek BUS ELLER GODIS!???!!! jag börjar undra om det var riktiga spöken.. för här finns annars inte en enda människa. dessutom tog dom (okej fick) vårt sista godis. jävla godisungar.



så nu väntar en godisfri filmkväll.



längar tills man får se en bild på ditt hår fia ;) längtar även till den dagen då vi sitter alla fyra igen med en falska vin och berättar allt om våra resor <3

2009-10-31 @ 20:21:17
Postat av: Mamma

Hej!

Här är det "mörkt, kusligt och ensamt"..du kommer väl ihåg när du sade det Sofia? Nej, riktigt så illa är det inte..huset är nämligen fullt av tonåringar (och en och annan unge) så ensamt är det inte direkt..men på ditt rum finns det ett tomrum!

igår var vi till Falun igen, fikade hos mormor o morfar, pratade om dig förstås, och var till kyrkogården och tände ljus. Så mycket annat har inte hänt här, förutom att jag har varit förkyld i en vecka o missat F&S, men i dag ska jag dit!

Det låter bra att du äter upp dig lite, här är det samma matmängd som går åt som tidigare så det blir nog ingen skillnad. Det där ostädade rummet ni bor i låter inte som något för mig i allafall!!

Tänker på dig varje dag!

KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-11-01 @ 09:18:13
Postat av: syster e

Har du gått och blivit tjock fia?! ;o Här hemma rullar allt på som vanligt, well, ganska iaf. Vi med våra i-landsproblem och läxor på hög.



Höstlovet är slut och efter en dag i skolan har jag redan blivit överöst med plugg. Saknar din djupa kunskapskälla till hjärna ibland, när jag får problem med mina hyllnings tal om svenska uråldriga kungar i retoriken (Mats är i sitt esse!), samhällskunskaps utredningar om Israel-konflikten, eller Spaniens tre viktigaste händelser under 1500-talet. Men det får gå, jag har ju trots allt sam eller hanna som, trots att det går NV, kan hjälpa mig ibland. Annars kan man ju alltid slänga iväg ett sms till Iris eller Maja i klassen.



Har köpt gymkort också, eller ja, för några veckor sen, så det är inte bara ni som är aktiva där nere i värmen inte (jag fattar förövrigt inte hur ni orkar träna i det där klimatet, KOKAR ni inte?!). Senast i dag höll jag på att svimma på gymmet p g a att jag inte ätit sedan kvart över tio på morgonen (klockan var då halv fyra, du kan ju tänka dig mig!) men det gick bra. Iris var där och hjälpte mig:) Potatisbullar till lunch är inte det godaste. Jag tror faktiskt att ni får bättre mat därnere än vad skolmaten är!



Jag måste säga att jag är djupt imponerad av er översättning till barnvisan. HAHA, ni två, jag förutsåg ju det här komma redan innan ni åkte. Berätta, har engelska kunskaperna förbättras något alls? ;) Jag är säker på att Lesley blir imponerad hon med.

wellwell, ha fortsatta trevliga två månader! Härhemma börjar det mörka på ordentligt nu, snön är ett faktum.



Ta hand om er!

PUSS

2009-11-02 @ 20:27:59
Postat av: Lovisa

jag kan bara säga att jag är förvånad över att du tränar så flitigt? vad har hänt?

här hemma är allt strunt, proven och läxorna haglar över en, det är kallt, regnigt och grått.

eftersom mitt knä verkade vara totalsabbat så äter jag stark medicin i en månad nu så jag får inte träna någonting, inte cykla, inte simma, inte springa, ingenting. inte ens cykla till stallet! och jag får inte rida heller. tydligen så ska jag bara sitta hemma och göra så lite som möjligt i en månad. så mitt humör är ju inte på topp, utan man kan säga att jag är inne i min livs depression. jag håller på och bli galen! och jag känner hur mina muskler tynar bort och kondisen rinner av mig. snart kommer jag också vara en sån som flåsar så fort jag gått uppför en trappa. i nuläget är chansen stor att du är bättre tränad än mig!

och allt i stallet är, ja vad ska man säga? konstigt?

ta hand om er och kom hem snart! puss!

2009-11-03 @ 15:24:13
Postat av: AnnaMaria

Hej Sofia,

Jag föreslår att äta något som innehåller antioxidanter så att ni kan hålla er friska. Sök upp mango frukt,färska fikon, en grön/gul frukt som afrikanerna kallar marula eller amarula, landets goda chocklad och drick den kända rooibos te.

Kramizz från AnnaMaria och Per-Håkan

2009-11-04 @ 17:59:28
Postat av: Anonym

2009-11-07 @ 16:22:31
Postat av: Mormor

Åhh Sofia vad det är kul att läsa din blogg. Jag skulle ge ganska mycket för att kunna se hur du ser ut idag. Tjock,smutsig och flätor!!!!



Tänk att få sitta där nere i den varma kvällen och se på stjärnhimlen. Kan du se stjärnbilden södra korset i Ghana eller är det bara i södra Afrika man kan se den?



I förrgår kom den första snön över Dalarna men idag är det varmare ígen. K

2009-11-07 @ 16:33:54
Postat av: the Father

Tjena Fia!

kul att ni lever lite afrikanskt tycker jag, fast renligheten kanske kunde vara lite bättre, tur att inte Mamma ser er.Hemma här är nu iaf vinter däcken monterade av mig, ensam igen...snön har både kommit och försvunnit så det är ganska trist väder, Leksand skall ikväll spela mot Mora borta så det kan ju bli kul..Julia leker med Linn efter att ha varit på badhuset och DYKT enlig egen utsaga, vet ej vad jag skall tro då Mamma var enda vittnet och Elin är inte hemma (ännu..) så det blir en vanlig lördag kväll hemma , kanske skall man prova lite Yatzy vad tror du? kanske lite träning behövs om man skall kunna slå dig eller? i morrn är ju FARS DAG så servicen borde vara på topp här hemma båda vg presenter (=teckningar) och mat , skall bli spännande att se vad alla barn då hittar på.....



Kram och sköt om ER!! vi tänker på ER varje dag , Julia hälsar också.

2009-11-07 @ 16:34:52
Postat av: Anonym

åå jag saknar att kliva omkring i sandhögarna. hahahha. geroges handuk. mums

2010-01-27 @ 14:36:22
URL: http://emmsson.blogg.se/ghana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0