African Queen

Hej igen alskade saknade Sverige!

Har leker livet mestadels, haha.. Det ar sa sjukt att man vaknar pa morgonen och inte har en aning om vad som ska handa, varje dag ar det nagot man aldrig hade kunnat tanka sig, och det ar ganska underbart!

I fredags efter att jag skrivit var vi bara och jobbade pa kvallen, vi blev klara tidigt da vi var fyra volontarer dar. Pa kvallen fick jag och Emma varldens ryck och borjade frossa i klader! Prova allt vi hade med oss som man KANSKE skulle kunna kanna sig nagorlunda.. Snygg i! Efter nagra veckors sunkighet da jag mestadels glidit omkring i laaaanga kjolar, fula gamla piratbrallor, sackiga t-shirts och omatchande linnen sa akte kjolarna upp till klanningar och mycket provande blev det.. Haha, en slang av saknad av det ytliga vasterlandska! Ja, som Emma sa for nagra dagar sen "jag glomde skriva i bloggen hur KUL vi har hela tiden" och det stammer.. Vi garvar oss igenom dagarna, och hittills har vi inte stott pa nagot som vi inte kunnat skratta at, underbart. Efter kladfrossa blev det MATFROSSA, vi vrakte i oss alal djungelvral och dessutom slog vi till pa varsitt APPLE, snacka om att vi unnar oss har! Underbart smakade det.

Pa lordagen klev vi upp ganska tidigt och tog en tro-tro till Kumasi. Det var kul for vi borjar hitta hyffsat dar nu. Vi tog ut pengar och kopte veckans ranson av ANANAS (godis har!) och sen tog vi en taxi till Hotel Georgia. Taxichaufforen blev var van, och vi bytte nummer for att han skulle hamta oss sen, och tacka gudarna for det! Hotel Georgia har en pool man kan betala 5 cedi (30 kronor) for att anvanda, och fy faaasiken var lovely det var! Helt sjalva i varsin solstol och sa den ljumna poolen med jamna mellanrum. Vi konstaterade efterat att det nastan var tystnaden och att vi fatt vara ifred en hel dag som var det basta! Vi at ocksa kanske resans godaste just da, hamburgare (KOOOOOTT!) och pommes, gudomligt! En frasch spol-toalett var ocksa rejalt mysigt, haha. Vi passade forovrigt pa att tvatta haret i deras utomhusdusch (som troligtvis bara var en san dar "skolj av kloret-dusch"), RINNANDE VATTEN, hallelujah! Sen ringde vi privattaxin och styrde kosan mot den galna och stimmiga tro-trostationen, och smart-sofia, hon stoppade mobilen i fickan pa lilla bomullsshortsen, och efter att ha stigit av taxin var vi en mobiltelefon fattigare. Ganska deppig resa hem, och val hemma forsokte vi ringa pa telefonen som var avstangd.. Helvete, efter allt jobb vi har lagt ner pa denna skittelefon.. Pa kvallen muntrade vi upp oss med ananasen, annars var det en lugn kvall. Tills laggdags. Da det helt plotsligt yyyylar varldens laskigaste ljud utanfor vart natfonster. Emma gallskriker och SLANGER sig ner pa sangen och typ forsoker aka IN i sangen? Jag grater nastan, LIVRADDA. Tank er sjalva i ett kolsvart nerslackt Afrika och sa varldens laskigaste ljud.. Senare, tryggt nerbaddade innanfor myggnatet, kom vi pa att det var nagra av smakillarna som hanger har i huset som maste ha skojat... Haha, lite pinsamt.

Pa sondagen blev det tva hallelujah-moment pa rad, forsta knackade SETH pa dorren 7.15 en sondagsmorgon, var trogna van som vi inte sett till pa en vecka, vi borjade fundera pa om det var Emmas diskussion om hur homosexuella har sex som skramt bort honom... Jag var nara att kasta mig i famnen pa honom, en van har ar vardefull, sarskilt nar man inte har nagon mobil! Kvart i 8 knackar Yvonne (Obaia) pa dorren och sager att taxidriver har ringt och vi ska hamta var telefon i Kumasi klockan 13.00! Ibland har man flyyyt! Och, ghananska manniskor ar goda manniskor! Sa vi hoppade i traningsklader, korde vart styrkeprogram som vi for ovrigt gor varje kvall och sen tog vi var langsta joggingtur hittills, underbart att bara springa, men svetten rinner ju minst sagt har! Efter ett iskallt bath akte vi aterigen till Kumasi, och motte upp den underbara taxidrivern, nastan gladjetarar over telefonen alltsa, den ar var lank hem! Nar vi kom hem ringde vi och styrde upp att en annan van vi traffat, Samuel, skulle komma och halsa pa oss. Vad vi inte hade tankt pa att vi ar i Afrika. Och det inte direkt ar jatteneutralt att ta hem en kille till huset om man ar tjej. Sa det blev lite.. pinsamt om man sager sa. Stackars Samuel fick forst presentera (?) sig for Mama och det blev nagon slags utfragning... Allt pa Twi tyvarr, hehe... Det blev en massa yatzi-spel iaf, och det man inte forvanar sig langre over har ar alla manniskor, plotsligt efter en veckas osocial tillvaro (emma raknas inte) var alla vi kanner i huset typ. Kul hur som helst! Jag, Emma, Samuel, lilla klockrena "Ronaldo" som vi kallar lillkillen som hanger har (han var den som skramde oss har han erkant), sota lilla Emanuel och sa lilla killen som bor i huset, han ar en slakting fran "the village" har vi fattat det som, och alla ser ner pa honom. Jag och Emma kallar honom utbolingen. Vi spelade iaf yatzi och hangde hela eftermiddagen... Sa skulle da Samuel ga hem, och pa ghananskt vis skulle han sjalvklart "tacka(?)" mama, och blev inkallad pa rummet for allvarssamtal, haha, stackars kille! Fragan ar om han vagar komma tillbaka... Maste ju ocksa "skvallra" lite att den dar Samuel inte ar helt oskyldig, for han ringer ganska ofta och vill alltid prata med Emma, och igar "saknade" han henne, hehe. Detta blir en story att folja upp! Love is in the air... Nar han gatt sparade jag, Emma och sa vara sma favoritkillar (alla under 14, haha, pa deras niva ar vi, solklart) ur totalt. Ronaldo var "camera-man" och vi andra var galna och bara skuttade runt och herregud, manga helt klockrena kort.. Det roligaste ar ju nar Utbolingen kommer springande fran sitt bath i en liten hand-handduk runt midjan och sen drar av den och strippar infor oss alla, haha, har kan allt handa..

Igar jobbade vi, mitt pa dagen tvattade vi bara och slappade lite... Kvallen var jag och Emma dom enda volontarerna, och det var absolut den hemskaste kvallen hittills... Dom afrikanska kvinnorna som jobbar var vidriga. En sa at mig att inte byta bloja pa en lilla, lilla Tete som ligger i bajsbloja, for det ska man itne gora forens efter maten. Sen valte nagra lite storre barn ut en hink med vatten pa golvet, och borjade sen kladda runt och leka i det, och det blev en hel del slag. Sa vidrigt, det ar BARN vi pratar om, sma BARN. Vid laggdags var ALLA lagda klockan 18.00, och det ar alltsa aven 3, 4-aringar, allt for att dom vuxna ville ga hem? Nar dom stora barnen skulle lagga sig var det en kvinna som gick runt och slog alla med en traplanka, berattade Emma nar vi gick hem. Hade jag sett det hade jag nog brutit ihop, man kanner sig sa hjalplos, vad kan vi gora i sana situationer? Jag blir sa arg, varlden ar orattvis... Som tur ar ar inte alla som jobbar likadana, alla ar valdigt arga och det ar inte mycket karlek, och jag tror alla "smiskar" barnen, men det finns nagra som ar karleksfulla och dom flesta slar inte alls mycket, men dom har var extrema. Jag vet att det ar en annan kultur an hemma, men det ar sa svart att blunda, jag vill inte blunda, men det kanns sa svart att gora nagot at. Pa kvallen tranade vi och hade kul, haha...

Idag jobbade vi morgonen, det kom fyra nya svenska tjejer som ska vara har i tva veckor, overbefolkat igen! Jag och Emma gick till daycare och forsokte an en gang, men nar inte ens en ringdans fungerar kanns det ganska hopplost... Nu blir det lite frukt och sen barnhemmet igen.

Dagarna gar, snart har vi varit har i en manad, i helgen blir det november, helt sjukt! Undebart att hora fran er darhemma, Lovisa hoppas allt gar bra! Towe vi skrattar alltid oss igenom dina kommentarer, du beskriver Sverige bast! Halsa alla som inte laser! Flator imorn forresten, haha, spannande...
Stor kram, Fia

Kommentarer
Postat av: towe

Hihi ;) kul att höra från er så snart igen!



här i åre händer som vanligt ingenting men det är rätt skönt, förut när jag var här fick jag bara panik att jag slösade bort min ungdom men nu kan jag istället tänka att detta är vila inför mitt livs största äventyr! :D jag är så glad att ni har roligt!



Facebook har en ny design den är så dryg, gå inte in där!

Det har kommit upp bilder på funcriuses hemsida från kryssningen! och jodå vi är med på några stycken! galnast på bilderna är faktiskt jag, sorry emma.. ;)



ikväll är det sista avsnittet av "den stora resan" (OBS OBS glöm inte kolla på hela den serien när ni kommer hem) och jag har inte SVT1!!!! the horror! förstår ni mitt ilands probelm?



saknar er. STOR KRAM

2009-10-27 @ 17:16:25
Postat av: amanda

ååh uppdatering :D lovely! jag ryser mest hela tiden o önskar att jag vore tuppen (hörohäpna) som galer utanför ert fönster varje morgon de vore så mysigt!



igår bokade jag våra flygbiljetter vi åker den 9 dec o kommer hem den 13 feb :D sofia all cred till dig börjar mer o mer förstå dina tankar om listor och organisation ;)



leksand är dött o jag lever ensam här, typ så känns det.. annars jobbar jag en hel del på limsjögården, btw cyklade omkull förra veckan påväg t jobbet, bambi på hal is.. en rejäll lårkaka, blå o fin fick jag men inget värre ;) chefen ringde mig timmen efter händelsen, hon hade hört om olyckan o ville att jag skulle fylla i papper om försäkring samma papper (4 a4 x två sdior)som jag fyllde i vid krocken, kalla komiskt först krocken m bil sen cykelolycka m lårkaka, allt hör till samma kategori ;) härdan efter tror jag jobbet vill att jag går till jobbet :P



ikväll är de som sagt världens bästa tv-stora resan, underbart kommer gråta hela timmen o sen desperate ;) ni vet andra delen av vår värld.. saknar er allra mest ju nu, tänker på er hela tiden. I love you

2009-10-27 @ 17:51:39
Postat av: Elin

Hahaha, jag ser fram emot att se dom där bilderna från eftermiddagen med Samuel och kompani! Usch, vad hemskt dom där barnsköterskorna verkar, tur att ni är där så att ungarna får nån kärlek iaf!

Själv har jag höstlov nu, jag och samwise njuter förfullt. Men inte bara, vi rör på oss också, faktiskt! Om tjugo minuter ska vi träffas nere i leksand för att sedan påbörja var vandring till Insjön, kul inslag i vardagen (lov-vardagen alltså). Hörde att vi hade fått ett mail idag från dig, så vi ses väl snart över skype syster! Fast ni kanske inte har webbcam därnere om jag tänker efter.. hm.. äh det löser sig! Ta hand om dig, och emma, och mobilen !! PUSS

2009-10-27 @ 18:11:59
Postat av: Mamma

Här kommer en hälsning från mästaren i bowling! (förutom Julia förståss..)Elin och Sam hade inte en chans! I dag är jag och Julia lediga och vi har bla varit på "ditt tidigare andra hem" biblioteket och lånat lite böcker. I måndags träffade vi också kusin Amanda och hon har verkligen blivit stor. Det nya köket på Ryttarvägen har vi också kollat in och du kan ju gissa vem som blev sugen...I morgon kommer "jobbet" hit för vi ska ha planeringsdag så jag har lite o stå i som du förstår. Om några dagar (veckor..månader?) har du ett brev att hämta på kontoret som vi fick adressen till..spännande!!

Tänker på dig varje dag förståss.

KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-10-28 @ 14:19:57
Postat av: Lovisa

vad bra allt låter och vad skönt att ni trivs så bra :) jag saknar dig!

mitt knä är numera opererat och tyvärr så var det rätt mycket värre än vad jag trott så dom kunde inte fixa till det. men det är väll bara att vara glad över att jag vaknade upp ur narkosen. en dag i greys verkar däremot bättre än vad en äkta dag i operationssalen var.

ha det så bra, och ta hand om er!

passa på och njut ! :)

PUSSSS !

2009-10-28 @ 15:48:49
Postat av: Lovisa

förresten så är marika lite butter att inte hon har blivit omnämnd utan bara lesley, nått att tänka på ;)

2009-10-29 @ 20:33:51
Postat av: Samwise

Du ska inte tro på allt din mor säger Sofia. Det låter som att du har the time of your life i alla fall! :) Lite avundsjuk blir man ju.

Gör mitt bästa för att hålla humorn vid liv i ditt hem, men det är svårt. Du har lite att göra när du kommer hem.



Kram!

2009-10-30 @ 19:16:06
Postat av: Sister

smart-sofia, hon stoppade mobilen i fickan pa lilla bomullsshortsen. Haha, kan varait den roligaste beskrivningen. att läsa din blogg, att vara tillbaka för några minuter <3 Underbart. Så mycket man glömt, som nu känns levande igen. jag skrattar och gråter(nästan) om vartannat. men mest ler jag. Fan vad underbart allt var.

2010-01-27 @ 12:01:30
URL: http://emmsson.blogg.se/ghana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0