Babiehome

Hej allesammans!

Aterigen SA UNDERBART att se era kommentarer, dom ger mig styrka att kampa vidare! Detta internet ar det segaste nansin, sa nu ett litet meddelande till Patrik, (och alla andra som vill ringa mig), do jag kan inte svara pa mail.. Vi jobbar 7.30-11.00, sen lunch frma till 15 cirka och sen slutar vi typ 18.00 (i GHANATID nu, sa alltsa 20.00 i Sverige) Sa efter det har vi nastan alltid telefonen pa! Sa ring nar du kan, jag tar kanske med mobilen till barnhemmet i eftermiddag och svarar om jag har mojlighet!

Jag tanker vara arlig och saga att denna helg har varit HELVETE verkligen, helt nattsvart! Langtat HEM som en toook och tanbkt pa Patrik 23 timmar per dygn.. Men ocksa tack vare honom, och varldens basta Emma forstas, som fatt mig att forsoka kampa pa och bita ihop. Tack for ditt samtal i sondags alskling, you saved me! Jag har inte trivts sa bra i huset, med varmen, med alla manniskor och sa utan mest bara, inte langtat hem, men eftet att vara hemma och bara VARA, ja hemlangtan ar det nog... Jag har forsokt att ga ut och gora saker och inte ligga inne och typ lasa, for da blir det sakert bara varre.

Sa i lordafs foljde vi med Mama till begravningen, VARLDENS FEST! Typ hela byn samlad och jag och Emma fick skaka hand med kungen haha.. Hinner inte skriva sa mkt da internet ar SA SEGT. I sondags var vi i kyrkan 4 timmar pa morgonen, tiden gick iaf men det nrog inga fler sana besok. Gick runt lite i Mampong men staden kanns inte sa jattekul, dne ar verkligen inten turiststad och vi ar valdigt uttittade.. Vi har flyttat in i varat rum nu, det ar ganska mysigt, iaf i var stora dubbelsang under varat myggnat, dar kanner vi oss trygga, haha. Vi har iaf stallt till valrdens uppstandelse over en STOR spindel, vi skrek pa tva av killarna i tv-rummet och sen stod jag bara och hoppade upp och ner av radsla och tararna rann, haha, dom maste garvat ihjal sig... Varat hur verkar forovrigt vara stadens bio, alla kommer pa kvallarna, ater lite, kollar teve, oppet hus helt enkelt, haha. Ghanansk film kan vara dte roligaste ever.

Igar borjade vi jobbet iaf. Alla barn ar sa grymt sooota men dom ar sa himla klangiga, dom bara hopapr over oss pa mornarna och hanger, drar i haret, gor ALLT for att fa var uppmarksamhet. Dom aldsta barnen gar dock till skolan ganska tidigt, och det ar en lattnad kan jag saga! Sen ar det vi och bebisarna, helt underbart goa och mysiga, vi byter blojor, badar, och GOSAR hur mkt som helst. Det ar en svensk, en norsk och en kanadensisk volontar ocksa har, skont att fa utbyta lite erfarenheter med dom.. Mne det ska komma tva till svenska och en till norsk nasta vecka sa vi kanner att det inte ar direkt detta vi har tankt oss.. Det ar typ ocksa det "basta" barnhemmet i Ghana later det ocksa som, barnen far typ allt och bade jag och Emma kanner oss ganska overflodiga.. Idag gjrode vi ett forsok att hjalpa till i skolan men det ar verkligen svart, ingen struktur, ordning eller natt.. Vi sak ge det ett forsok till imorn och se om vi kan planera lite. Vi funderar lite fram och tillbaka och ska nog pratamed var co-ordinator om hur vi kanner, for visst, jattekul att mysa med bebbar pa golvet, men det ar ju inte direkt darfor vi ar har, utan for att kunna hjalpa och gjora skillnad. Men vi far se, vi ger det denna vecka.

Allt annat kanns mycket battre nu, sakta men sakert trivs jag battre och battre, man vanjer sig. Forsok att forestalla er mig spola i toan med en hink vatten, duscha iskallt fran en hink som stinker av varat bakteriedodande medel och borsta tanderna med flaskvatten, haha.. Livet ar bra kul ibland! Jag kommer att ma bra har med, och dt kanns mycket battre nu, vi ger det lite tid, kan inte tanka att har ska jag bo i tre manader an sa lange. Men som alla sager, aven dom andra volontarerna, sa ar ju borjan det varsta!

I helgen ska vi in till Kumasi tror vi, och dar finns det bra internet sa skriver mer dar! Jag saknar er!
Rapportera vidare i kommentarerna, haha..
See you!

Kommentarer
Postat av: Lovisa

jag vet inte hur många gånger per dag jag tittar här om du har skrivit något nytt.

förhoppningsvis så blir det bättre, det är faktiskt ingen idé att du längtar hem för allt är tyvärr precis som vanligt, och allt kommer vara det när du kommer hem. enda skillnaden från när ni åkte är att det numera är ännu kallare, ännu gråare och ännu tristare ute. så det är inte precis din årstid.

imorgon ska jag och din syster ut och skena med cillis och junior, och det kommer vara himla tomt utan dig och bambi, vi kommer sakna er.

ta hand om dig! du är saknad min kära vän.

och kom ihåg att jag vill ha din adress:)

2009-10-13 @ 16:42:07
Postat av: Elin

som Lovisa säger, du har inget att längta hem till! även om vi saknar dig här hemma så är det rent utsagt skitkallt och grått och trist. Jag är så avundsjuk på er som får vara där nere i värmen! Ert boende blir säkert bättre senare, som du själv säger, när ni har vant er. Låter ju spännande med den där biosalongen eller vad det nu var ni hade där, haha;) vad mycket folk ni måste få träffa och vad mycket nytt ni får lära er! Jag längtar så till uganda redan nu, och att läsa din blogg gör inte saken bättre precis! ;) Men lycka till! ser framemot nästa inlägg :)

2009-10-13 @ 18:35:50
Postat av: Mormor

Hej Sofia!



Allt kommer att bli bättre efer ett tag och du kommer också att bli mera van vid värmen. Det där med rädsla för spindlar tror jag mig veta var det kommer ifrån. Från mig och mamma. Jag förstår också att barnen kan vara lite jobbiga innan de lär känna er. ALLT KOMMER ATT BLI BÄTTRE EFTER ETT TAG TRO MIG. Vi tänker på er.

Vi skickar en JÄTTESTOR "VARM" KRAM från morfar o mormor.

2009-10-13 @ 19:40:58
Postat av: towe

haha tänk va, att man aldrig är nöjd! när man sitter och gör ingenting i leksand då vill man ut i världen, till afrika och uppleva! men när man är där vill man hem och göra ingenting igen :P men så är livet och det är okej att känna så!



Jag och amanda hade jätte mysigt. vi började kolla på världens roligaste serie på svtplay, ni måste se det när ni kommer hem. "den stora resan".



Idag tackade jag även nej till att vara med i svenska wipeout, smider nya planer men mer än så säger jag inte nu..



nej nu ska jag hem till amanda igen!

2009-10-13 @ 19:47:28
URL: http://whogivesadamn.blogg.se/
Postat av: Mamma

Håll ut Sofia, det blir bättre när ni får vänja er lite! Här hemma är det inte mycket att stå efter...och nu blir det snart vintertid. I morgon är det foto på dagid och då blir Julias "nya" frisyr förevigad. Elin tror att jag kommit in i någon typ av kris för allt blir ommålat just nu..i vitt. Friskis o svettis rullar på som vanligt o fadern är på hockey, ja allt är sig likt! Du är snart hemma igen, tiden går fort så ta en dag i taget bara så blir det säkert bra. Tänker på dig varje dag förstås! KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-10-13 @ 20:05:03
Postat av: amanda

hej fius! jag förstår att du längtar hem, känslorna är många just nu. ta en dag i taget o förstå att ingenting händer här i leksand fortfarande, själv var jag på arbetsförmedlingen igår och vi ett riktigt otrevligt bemötande så nej du vill inte hem! afrika din dröm, du upplever din dröm, du är så cool!!



igår drog jag med mig towi på afrodans på friskis o som vi skakade rumpa, afrika finns i våra tankar hela tiden, vi är så avundsjuka på er! dock saknade jag mamma carina på passet, jag hade mina förväntingar att se henne leva sig in i rytmen ;) btw är brunett nu iaf nästan ska göra det sista denna vecka hoppas jag ;) saknar dig! puss

2009-10-14 @ 00:03:29
Postat av: the Father

Ryck upp dig nu Fia! Komm ihåg att njuta av värmen där nere i Afrika istället och ha kul. För om du var hemma så hade det bara blivit att byta till vinterdäck (du vet väl vad det innebär?) och halka omkring i backen här hemma. Nu får jag lov att ta hjälp av Elin istället med däckbyte......eller Jullen (hon är iaf arbetsvillig)

Leksand finns kvar när du kommer hem,kanske på väg till elitserien efter vinst mot Malmö 3-1 igår. Julia planerar för hemkomsten redan, så gör dig beredd på allt den dan....minst en teckning om dan!

Alla hälsar.

2009-10-14 @ 14:32:52
Postat av: Lisa

Varje gång jag läser om era äventyr blir jag fruktansvärt sugen på att dra till Afrika:) Här sitter jag i alla fall i den trevliga staden Uppsala, träffar massa nya roliga människor från hela världen, har filmkvällar ofta och pluggar ibland:) Självklart kommer ni klara av att vara i Ghana, om det blir jobbigt kan ni alltid sjunga "Always look on the bright side of life", det brukar alltid få mig på lite bättre humör!:D Lycka till så ses vi när ni dyker upp i Leksand igen!

2009-10-15 @ 20:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0