Jamasi

Hej pa er alla underbar dar hemma igen!

Maste ju aterigen saga att era kommentarer varmer sa mycket sa ni kan inte forsta, blir lika lycklig och uppdaterad varje gang, sa keep it up!

Ja den har veckan har varit en lang vecka kanns det som... Inte jattemycket har hant, och tiden har gatt ganska sakta. En liten svacka, men det ar ju tur att man har varldens basta Emma vid sin sida, som kan hantera allt fran tarar pa vag till jobbet till att alltid fa mig att skratta och sjunga.

I lordags blev det da poolen, dock forstorde en massa moln vara planer pa att battra pa brannan, men den dar hamburgaren med strips vi far dar ar vart ALLT! Forresten har varat matprat natt nya hojder. Igar hade vi sa trakigt pa lunchrasten att vi faktiskt gjorde varsin lista pa ALLT vi ska ata forsta veckan, och tro mig det kommer ta manader att jobba oss igenom alla matratter och allt smask... Pa kvallen, ja gott folk, da gjorde vi en MENY (med allt fran fordrink till varmratt till snacks) till var forsta helgkvall hemma, och vi far se, men ar den ratta kanslan dar slutar det nog pa Lucky! Efter poolen tog vi oss iaf hemat igen framat kvallningen, vi har foressten blivit afrikaner nar det galler att aka taxi ocksa, vi lamnar fram det vi har lust att betala och ibland far vi till och med vaxel. Inget mer "how much?" for oss inte.

Sa sondagen steg vi upp tidigt och tog varat vanliga traningspass med Samuel. Joggade och spelade fotboll, aven fast jag mest var uttrakad askadare. Efter det tog jag och Emma tag i var vaxande tvatthog och gjorde en riktig stortvatt. Efter lunch gick vi hem till Samuel och hangde, det var ganska trist, han ar inte sa social men jag och Emma roade oss med att spela Hej Knackt och lyssna pa musik, bast att passa pa nar det bjuds! Sen blev vi bjudna pa var storsta tallrik mat hittills, vi var tre som skulle dela pa som Emma tror, en portion for 10. Det var en salig blandning av ris, spagetti, agg, fisk och stuvning. Ja herregud, har aldrig i mitt liv varit sa matt, eftersom att Samuel envisades "you have to finish" och det ar valdigt oartigt att lamna mat.. Efter en promenad hem och ett efterlangtat samtal fran mamma somnade vi med STORA magar kan jag saga.

I mandags var vi pa varat andra projekt som vi inte har en aning om vad det gar ut pa egentligen, men vi anvander vara hjarnor och sitter och diskuterar intressant saker iaf, haha. Pa lunchen fick vi komma hem och se var en av vara vanner, han heter Bernard men vi kallar honom Skarmen, bodde. Han hade jattemysigt med TEVE MED FILMER och DATOR, sa dar vill vi definitivt hanga fler ganger. Efter det blev det ett besok pa sjukhuset for mig, jag har fatt nagra konstiga utslag, och doktorn konstaterade att det inte ar ringorm utan nagra slags bett fran insekter som finns i traden runt vara hus, sa jag fick en salva och en hejdundrande medicinkur, namligen NIO TABLETTER om dagen i fem dagar, for en liten prick! Hm, ja, det var val bara att stoppa i sig... Ska bli intressant att goggla nar jag kommer hem och se vad det ar for nagot knark... Det blir battre iaf, tror jag. Barnhemmet pa eftermiddagen, det ar alltid lika kul att komma dit efter helgen och fa krama vara underbara barn igen! Pa kvallen dok pastorn upp och vi spelade annu en omgang yatzi, och fram till laggdags agnade jag och Emma oss at varan nya favorithobby, att pinsamt nog mala i en malarbok, om hastar. Haha, det ar sa sjukt kul! Kanske nagot for Towe och Amanda att ta med som tidsfordriv? Ett tag var vi riktigt beroende tror jag...

Pa tisdagen borjade vi dagen med en springtur i soluppgangen, hur skont som helst! Sen barnhemmet och pa lunchen tvattade vi igen, och denna gang la sig Mama i nar jag hade tvattat klart mina byxor, inte allt for noga, och skulle hanga upp pa tork. Hon tog sjalv ner dom igen och slog sig ner med tvalen vid baljan, och dom byxorna blir nog aldrig sa rena igen, haha. Vi malade i malarboken, spelade Majan hundra ganger (ni hor hur trakigt vi har haft det!) och sen gick vi till jobbet.

I onsdags var vi aterigen pa det andra projektet, och satt och hade valdigt intressanta diskussioner, men ingen sager fortfarande vad allt vi skriver ner ska anvandas till..Vi gick hem till Skarmen igen och den har gangen upptackte jag dataspelen pa hans dator, Tarzan blev ju genast en favorit.Barnhemmet pa eftermiddagen, och allt gar verkligen upp och ner har. Jag kande mig bara jatteledsen over allting, men da ar det tur att man har varldens finaste ungar (efter dig min JULLE) att krama och gora glada istallet. Man far ha svackor, det sager min klokaste van Emma, och hon har sa ratt.

I torsdags var vi med vara ungar hela morgonen, och fick lovely fried jam till lunch, nu har mama borjat laga lunch till oss och hon har verkligen satt igang med godningen pa allvar nu. Vilka portioner! Dom jag skrev om forut ar ingenting jamfort med detta. Vi spelade kort och jag deppade lite mera, men sov bort det. Allt kan kannas sa tungt ibland, jag skulle ljuga om jag sa att jag inte langtar hem otroligt mycket, just dom har dagarna mer an andra, men samtidigt njuter jag ocksa. Som vanligt ar allt blandade kanslor! Vi jobbade eftermiddagen, och jag maste saga att jag och Emma har blivit sa duktiga nu! Vi klarar allt jattesnabbt, men vi gor det med massa karlek och ger tid till barnen ocksa, vi har verkligen fatt in snitsen nu pa blojbyten, vallingsmatning och kladval. Pa kvallen hangde vi med alla barn som hanger i varat hus, det ar flera som "bor" dar pa kvallarna, vi funderar pa om dom har det jobbigt hemma, och saga vad man vill om Mama, men jag tror aldrig hon stanger dorren far nagon och den african spiriten skulle jag sa garna ta med hem. Daremot intraffade en sorglig handelse, varan Utbolingen hjulade for oss och det ramlade ur pengar ur hans ficka som alla tror att han har stulit. Han fick utskallning och ga in i matrummet dar han sover pa en liten matta, han har inte ens ett eget rum att stanga in sig i.. Jag vet inte, han har kanske gjort fel, men alla har pikar honom hela tiden och anvander honom som en slav, han far alltid ata rester som ar over och gora allt jobb, jag skulle fasiken ocksa stjala. Jag hittade honom med tarar i ogonen pa golvet och han fick kramar och lite trostande ord, aven fast han inte forstar engelska. Jag och Emma gjorde sen dagens goda garning och tog med han in pa rummet dar vi lag alla tre pa sangen och lyssnade pa mp3. Vi kan inte gora mycket, men vi gor det vi kan...

Igar var det barnhemmet, en slo och lite trist lunchrast, och barnhemmet igen. Pa kvallen kom varldens basta pastor och sa att han hade planer for oss i helgen! Sa idag vaknade vi upp, at en lang limpa som vanligt och sen blev det aventyr. Var privattaxi korde oss ut bland dom underbara vackra bergen och sa klattrade vi uppat, rakt uppat. SKITDRYGT, helt dyngsvettig och slut, men det var det vart. Det ar ett heligt berg, dit folk kommer och ber och till och med bor i flera manader och bara ar och ber. Det var helt fantastiskt att sta dar uppe och titta ur, vi tog kort och jag hoppas det gar att visa lite av allt det vackra for er alla darhemma! Pastorn ar for ovrigt en av dom snallaste och godaste manniskor jag nagonsin traffat, han forklarar allt for oss som sa manga andra tar for givet att vi ska veta i dessa kulturkrockar, och han tar oss med pa sana upplevelser och till sana platser, bara for att han vill visa och lara oss. Om jag hade en miljon hade jag inte tvekat pa att tagit med honom till Sverige och fatt visa ALLT darhemma. Nu har vi tagit oss till Jamasi for lite internet, sen blir det lordagsmiddag (vi tog veckans FLOT, nappar, igar, eftersom vi fick var fredagsmacka, sa det ar till att det blir MASSA mat ikvall).

Nu ska jag runda av annu ett evighetsinlagg... Ja, livet ar inte en dans pa rosor har nere, men sa ar ju livet. Jag far helt enkelt acceptera att jag ar lite ledsen nu, men runt hornet vantar nya spannande handelser. Pa onsdag, om allt gar enligt planerna, sa drar jag och emma till HAVET! Och bor pa vida omtalade Green Turtle, ATER GOD MAT OCH KANSKE AVEN FRUKOST!!! i fem dagar, och jag ar overtygad om att det kommer ge mig massa ny energi! Barnhemmet AR det basta har. Jag alskar barnen och jobbet ar sa kul. Att se Prince ta sina forsta steg, se lilla Abena helt plotsligt krypa, hora Gloria lara sig saga OBRUNI och se arr Esaja har gatt fran att vara ett litet knyte till en riktig liten bebis, det ar egentligen sa himla sjukt fantastiskt. Det ar hemskt att det inte finns foraldrar som jublar over dessa stora handelser, men vi gor varat basta att vaga upp...

Har kommer lite bilder...


Jag och en av mina favoritkillar bland dom aldre pa barnhemmet, jag och Emma har lart honom att pussas och det vill han gora hela tiden nu, lovely! Haha..
Varldens absolut sotaste och charmigaste bebis, Tette! Alla alskar Tette!

Jag och en av mina favoriter, ABDUL! Kan man bli gladare an nar man ropar ABDUL och mots av varldens storsta leende?

En bild fran bilen pavag hem fran bergen, tagen av var favoritpastor. Alskade vackra afrika!
Och har har ni...  VARAT RUM! Man ser sangen och tvattlinan och det stokiga bordet...


Och sist men inte minst, ett akta afrikanskt BLOJBYTE med lakan och plastbit!

Mamma, Far, Elin, Julia, jag saknar er!!!!!! Spar julmat om det gar och lat ljusstakarna sta framme, jag har ju insett att jag ska fira julen som jag ALSKAR pa andra sidan jorden, sa spar lite knack, peppisar vad som helst, sa jag kan fira jul nar jag kommer hem, haha. Julia jag vill prata med dig pa telefon, men vet inte hur det ska ga till da jag nastan borjar grata bara nar jag ska beratta om dig for folk harnere. Elin kampa pa, jag har HUR mycket tid som helst att hjalpa dig med laxor nar jag kommer hem, lovar!
Mormor och morfar, farmor och farfar, mormor ruth, hela slakten, tanker pa er ocksa! Sander massa tankar till dopet som jag missar, hoppas det blir jattefint.
Amanda, Towe, Lovisa, stallganget, jag raknar ner tills jag far krama er!

PUSS fran en lycklig fia


Kommentarer
Postat av: kerstin Sunnanängs

Hej igen Sofia! Det känns svårt att skriva när man hör hur du längtar hem. Men samtidigt säger du att du tycker det är underbart där du är. Den där " utbölingen har han inget namn? Vem är han? Varför är de så dumma mot honom? Fortsätt att krama honom. Och tänk att han fick lyssna på Mp3! Det var jättefint av er tycker jag. Det betyder nog enormt mycket för honom att få träffa er och att få ha er omkring sig, vilken trygghet! Jag är fortf väldigt imponerad över ditt sätt att skriva, det känns så levande. Man kan nästa känna att man är där. Vilket jag verkligen önskar att jag vore. Ha det bra och sköt om er båda.

Sören hälsar så gott. Kram Kerstin

2009-11-21 @ 22:04:02
Postat av: Mamma

Hej Sofia!

Vilka fina bilder! Det syns att du fått in "snittsen" på blöjbytet nu..finns det inga skötbord? byter ni på bebisarna i sängarna? Man önskar att man kund skicka ner några riktiga blöjor, med det skulle väl inte räcka så länge förstår jag. Just nu är det nästan värmebölja här hemma. 5-7 grader varmt och i går tittade faktiskt solen fram. I går var vi på dop i Bjursås och det var trevligt, så nu har man blivit gudmor..ett tungt uppdrag! Alla frågade hur du har det och alla hälsar till dig. Jag förmodar att paketet inte har kommit fram..jag vet inte om jag törs skicka något mer..vi får se, jag får fråga på posten. På fredag kommer "bakligan" hit (dvs mormor och mormor Rut) då blir det lussebullebak hela dagen., jag lovar att spara till dig också. Jag kör hårdträning på friskis nu, har provat både yoga och dans. I morgon är det afrodans..vi får se om jag vågar mig dit. Julia pratar om dig varje dag och nu har hon riktat in sig på att du ska komma och titta när hon åker skridskor.. Jag ringer någon dag i veckan Sofia. Ha det så bra vid havet, tänk på att det kan vara farliga vågor bara..du är ju inte så bra på att doppa huvudet!

Tänker på dig varje dag. KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-11-22 @ 11:55:02
Postat av: samwise

Hej Sofia! :) Hoppas du har det så bra du bara kan där nere. Sitter här hemma hos er med Elin och två kompisar och stirrar på regnet utanför. Tur att eran kamin går på högvarv, annars vore det lite jobbigt.

Sköt om er!

pling

2009-11-22 @ 12:13:56
Postat av: Anonym

Hej Sofia Jag tänker såmycket på dej. Och att inta alla dagar är så roliga. När jag var ung så kunde jag inte vara utan mamma. Förrän jag kom till Sunnanäng. Jag var 19 år och jag ringde till mamma varje dag till Stockholm. Så jag förstår att det inte är så lätt at vara borta ifrån familjen. Men man vänjer sig så klart.

Ha det så gott Kramar Från Farmor och Farfar.

2009-11-22 @ 14:03:38
Postat av: julia

hej sofia jag saknar dig bamsemycket. puss o kram

2009-11-22 @ 16:08:44
Postat av: julia

hej sofia jag saknar dig bamsemycket. puss o kram

2009-11-22 @ 16:09:34
Postat av: Elin

låter bra med läx hjälp tycker jag! ser fram emot den;)

Åh jag skulle så gärna vilja vara där med er, få se hur det ser ut och träffa alla människor du skriver om! Jag är så fruktansvärt avundsjuk på er! Jag vill ha hösten i trean här nu. Mike har nu gett oss klartecken att Uganda blir av och att vi kommer att få alla bidrag som alla andra årskurser har fått. Jag längtar! Fatta att jag kommer fira 18 år där, wow!



Härhemma händer inget nytt. Slutruschen i skolan nu innan jullovet med prov och inlämningar. Blir deprimerad bara jag tänker på det. Ska bli fruktansvärt skönt med jullov.



Har inte tid att skriva så långt den här gången, men keep the good work up! Ta hand om utbölingen, han verkar behöva lite uppmuntran, och alla andra barn förstås.



hoppas dina bett försvinner. Njut av tiden, ni har inget att längta hem efter direkt, förutom typ.. regn..

Puss!

2009-11-22 @ 20:32:56
Postat av: Mormor

Va härligt Sofia att ni kan vara lediga några dagar och bara koppla av. Ni är verkligen förtjänta av det. Jag tycker ni är bendransvärda. Vi har varit på Amandas dop. A-K hennes mamma och moster var jätefina i Bjursdräkten, mamma Carina i Sundbornsdräkt och Julia i Leksandsdräkt "med kjortiln du vet". Julia skulle också ha fest "nästa lördag" när du kom hem. På fredag blir det julbak i Tibble. För övrigt skittrist väder. Inget att längta till. Tänk på att sol o ljus ger massor av energi och det har ni ju gott om .... KRAM KRAM Mormor o Morfar

2009-11-25 @ 16:44:51
Postat av: the Father

HEJA FIA!

Njut av solen och värmen för vi här hemma har glömt bort vad det är. Jag fick lov att ta med Julia på Spa i Tällberg idag för att vi skulle kunna gissa hur varmt ni har det, alltså när vi låg i bubbel poolen ,vilket vi gjorde länge och mycket.

Annars är det mest jobb och regn här hemma men Julia laddar upp med många teckningar så var redo.Jag träffade Amanda på hockeyn i går och hon längtar till Afrika verkar det som, jag förstår inte varför, för där finns väl ingen hoc

key eller....??? Vi vann med 2-0 mot Almtuna iaf. så du vet. Skall på julmarknad i helgen i Leksand och även konsert med super bandet Deep Purple, det blir kul. Hoppas semestern vid havet blev bra, sköt om er och ha hur kul som helst nu när ni är så långt borta. hälsa Emma att hon skall passa på att lära dig lite fotboll nu när ni har chansen och tränar på det.



Måste ut och gå med mamma nu . Ha det bra ,KRAM

\Far

2009-11-26 @ 21:10:50
Postat av: towe

nu ska ni få höra: när jag var på volontärföreläsninge i sthlm så berättade dom att alla som åkt till ghana hade fått svälta. typ att familjerna inte gav svenskarna tillräcklugt med mat! haha det är säkert därför ni får så sjuuukt mycket, för att dom har fått skäll!



nu är jag back in leksand, har fått ont i halsen, är väl livrädd för att bli sjuk nu men det ser inte bättre ut. imorn är det lucky och löning, faaaan jag har ju sett så mycket fram emot det!



min pojkvän har rakat av sig allt hår.



och dagens bästa: jani kom in till oss nyss och frågade om vi ville surfa på hans trådlösa bredband! så nu får vi det gratis och snabbare än towe någonsin upplevt ett eget internet!



hoppas veckan har varit bra. tänker på er <3

2009-11-27 @ 16:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0