Utbolingen och Emma, mina basta vanner har i Ghana!

Hej alla mina saknade alsklingar darhemma!

Forst maste jag bara saga AMANDA, TOWE, LOVISA och saklart hela bastaste familjen (Elin ingen ska bli slagen, ingen fortjanar det, jag lovar!) jag saaaaaknar er sa fruktansvart mycket, men det ar sa GULD vart att veta att hur langt borta ni an ar sa har jag er alltid och det gor mig lycklig!

Ja, forra inlagget var inte sa roande och muntert, men jag ska gora mitt basta! Ja, i onsdags for jag och Emma till "byn bortom (dom vackraste i varlden) bergen", Jamasi och fick antligen anvanda internet. Sen atervande vi till barnhemmet, som alla andra eftermiddagar. Maste beratta en liten hemsk upplevelse dar pa kvallen, jag satt och matade Esaja, den nast minsta bebisen typ en manad gammal, men han ville inte ata utan allt rann ut. Da tar Piraten som vi kallar en av dom som jobbar (ovriga nicknames ar Trollet och Haxan, sa trevliga arbetskamrater har vi) lilla Esaja och HALLER i honom sa han inte kan andas, hon tar bort korken pa nappflaskan och ja, som sagt, haller. Efterat kraks Esaja i hela sangen. Man blir sa frustrerad over deras uppfostringsmetoder... Pa kvallen regnade det, vi satt ute som vanligtoch at middag och tittade pa varlden fran Mamas uteplats, en av mina favoritplatser i hela varlden. Sen gick jag in och la mig pa soffan och vaknar en timme senare av att mina egna svettdroppar rann nerfor kinden. Sant ar livet har! Lille Albert lag nedanfor pa mattan och sov annu djupare.. Ja, jag var inne i en mat- och sovdepression dar ett tag det enda som gjorde mig glad var att tanka pa mat, ata mat, och nar det var dags att sova, men jag tar mig langsamt ur den.

Pa torsdagen jobbade vi som vanligt, och pa lunchrasten gjorde vi, ni kommer inte tro er ogon... Jag tog pa mig plasthandskar och STADADE VAR TOALETT efter sex veckor, ja, jag borjar ju inse det har med Sofia, Emma, hygien.. Fran och med nu blir det veckostadning kan jag lova. Pa lunchen var det kris, och vi fick risboll till lunch. Krak! Sa vi gick en superrask powerwalk in till town och tillbaka, och i pasen hade vi annu en choklad. Inte lika gudomligt som forsta gangen, nu smakade det mest blockchoklad, men det var kanske tur att den inte var sa god sa det ine blir nagon vana.. Pa kvallen hangde vi med vara, faktiskt, underbara smabroder. Gud vad jag kommer sakna att ha dom runt sig standigt! Lille Albert 6 ar och sa min favoritmanniska av alla hittills, Utbolingen (som vi fortfarande kallar honom i brist pa annat namn..), 13 ar. Han forstar inte engelska har vi nu antligen fattat, sa vad man an sager "Do you know where Yvonne is?" svarar han YES "can you show us where she is?" YES, och sitter kvar och tittar pa teve. Han sager ocksa alltid "Ooh, Sofaja" eller "Ooh, give me small ball" for han och lille A ar ocksa riktiga skitungar och sa fort vi glommer stanga dorren efter oss (vilket ar en av dom sakerna nog Emma inte kommer sakna med mig nar vi kommer hem) sa kommer dom alltid in och borjar grava i bagarna dar dom vet att vi har leksaker. Men hur som helst, sa var det Emma, Albert och Utbolingen mot Sofia i ett kittelkrig och jag lag pa golvet och skrek om nad.. Ibland kan sa lite gora en sa lycklig. Utbolingen har ocksa borjat med en trevlig vana att krama oss och idag fick han en puss pa kinden av oss (efter att han skurat varat golv. Sex veckor efter att vi kom, och vi fortfarande inte hade fragat om vi fick lana golvmoppen, tror jag Mama fick nog och skickade in Utbolingen for att gora det. Pinsamt?)

Ja, annars har vi verkligen fatt rutin pa livet har.. Vakna, frukost, barnhemmet med blojbyte, madrasstvattning, pakladning av barn, bebisfrukost, bebisbad, och sa till sist lagga alla, rena med rena kalder och blojor. Lunch med antingen tvattning, internet, styrketraning, kortspel, njuta av att inte gora nagonting. Sen barnhemmet igen, blojbyten, sa mycket mys och lek vi hinner, forbereda kvallarna som oftast ar ganska kaotiska med att sa gott vi kan lagga i ordning blojor och klader. Sen ar det middag for bebisarna, ibland halv fem, ibland halv sex, beroende pa vem som jobbar. Rutiner for barnen ar inget prioriterat...

Sen ar det att fa alla i sang, ibland lagger vi ALLA cirka 20 bebisar, ibland hjalper nagra i personalen till, men det ar valdigt begransat.. I borjan var det svart, men vi blir duktigare och duktigare. Igar fick vi forresten en ny bebis, som foddes i forrgar, helt galet! Igar var det ocksa Santa Monicas Day (hela omradet dar barnhemmet hor till, med skolor och allt) sa vi kladde dom stora barnen i fina shorts och kjolar. Det ar forovrigt en av dom aldre barnen som har blivit besatt av mig.. Nagra barn foredrar Emma (hon ar ju faktiskt barnmanniskan av oss tva) och det ar ganska gulligt, men han som blivit kar i mig ar "Anton" som vi kallar honom (han ser ut som en Anton) och han ar vad jag skulle kalla ganska efterbliven. Han springer och slar dom andra barnen och ibland aven oss och han ar faktiskt laskig (nagra av er minns val Daniel pa min gata, pa den nivan ar han nastan..) och det ar INTE kul nar han vagrar att bli kladd av Emma, utan bara gar till mig och sen far jag sitta dar och vara livradd for att bli knockad i huvudet, haha.

Den har ringormen har spridit sig aven till mig (var fan kommer dom ifran?!) och jag har nu tre pa magen. Laskigt! Natterna har ar alltid ett aventyr, jag skrattar och pratar i somnen, for nan kvall sen sa knockade jag och Emma ihop huvudena mitt i natten, och igarnatt SMALL det verkligen rakt over huvudet pa oss (aska alltsa) och Emma mumlade om att hon maste halla i min fleecetroja som vi alltid drar over oss nar man vaknar mitt i natten av att kylan har dragit in. Inatt dromde jag att Bamboo dog.. Jag har varit ganska ledsen over allt, men det ar samtidigt sa skont at vi ar har nere, dar det alltid hander nagot, och aven om man ibland far tvinga sig sjalv sa AR det den basta medicinen att sysselsatta sig. Jag skriver mycket i min dagbok och forsoker att leva i nuet, det kommer att bli tufft att komma hem, samtidigt som allt kanske skulle vara mycket enklare.

Igar var en valdigt speciell kvall... Efter att vi fatt varan traditionella fredagsmacka (nar vi ater tre portioner rid och jam, och dessutom EN HEL LIMPA till frukost, hur kan dom da tro att vi ska bli matta pa en liten macka med agg pa till middag?) gick vi for att kopa apple och lite banan(?)chips. Dumma svenskar... "Nejmen, blir det host?" fragar Emma nar vi plotsligt mots av en stormvind med sand och lov, men vi fortsatter traska i godan ro. Nagra minuter senare ar det STORM, och da menar jag storm! Vinden blaste nastan omkull oss och precis innan regnet borjade HAGLA ner hann vi in under tak. Annu nagra minuter senare star vi i ett KOLSVART Afrika, strommen har gatt och da blir man faktiskt lite radd pa allvar, vi star dar mitt ute i town, ganska forsvarslosa, och allt ar becksvart forutom nagra taxibilar som langsamt trevar sig fram pa vagen. Vi borjar prata med tva tjejer med plastpasar pa huvudet for att skydda deras loshar (har jag sagt att ALLA har har peruk eller loshar?) och pa nagot satt hamnar vi i en taxi tillsammans med dom, vi fyra i baksatet, jag i Emmas kna, ihoptryckta. Vi lyckas komma ihag vad stallet vi bor pa heter och blir efter overtalning avslappta pa vagen hem. Dar star vi, med varsin svart plastpase pa huvudet (som tjejerna asgarvandes tryckte pa vara huvuden) och regnet HALLER ner som en jakla dusch. Det ar sa javla kolsvart sa man inte er handen framfor sig, och vi har en vag som tar 30 sekunder att ga i dagsljus framfor oss till huset och TRYGGHETEN. Men vi har ett problem, och det ar att vagen har forvandlats till en varflod som Emma uttryckte det, och efter forsta steget har Emma vatten till knana. Pa nagot satt lyckas vi famla oss fram till huset, livradd var jag hela vagen, men jag holl Emmas hand hela tiden, och helt drankta har vi nog varit med om en av dom sjukaste men ocksa roligaste upplevelserna hittills... Det som kom sen hade jag dock garna varit utan, i resten av mitt liv. Vi gar in och byter om, och ska ga ut och ata varat apple och se regnet pa tryggt avstand under tak. Innan vi hinner komma ut i "korridoren" vander Emma likblek i ansiktet och sager "Dom misshandlar utbolingen, vi vander, hjalp, jag vill inte se", helt panikslagen. Man hor liksom hur en hand snartar mot hud och vi gar bara raka vagen ut och forbi, hinner inte tanka nagonting, jag bara ser hur varan gulliga snalla Mama star och stanger in nagon (vi vet inte om det var Utbolingen eller en av systrarna, Angela 13 ar) mot vaggen och slar. Emma borjar grata och jag ar helt tom i huvudet. Till slut gar jag fram mot dom och sager, alldeles for tyst, "Please stop it". Da slutar Mama och gar... Sa, ja, nu har jag for forsta gangen sett nagon SLA ett barn. Det vi har sett pa barnhemmet gar inte att jamfora, for det ar deras satt att pa nagot satt uppfostra. Jag sager inte att jag accepterar det, men det ar inte att sta och SLA nagon rakt upp och ner, gang efter gang, sa himla medvetet. Efterat kommer man ju pa allt man skulle ha gjort, stallt sig emellan, slagit Mama, bara skrikit henne rakt upp i ansiktet, men nu vet vi. Att det hander. Det man har last om sa manga ganger, sett pa teve, men kanske inte forstatt. Ja, jag vet inte, men pa nagot satt har nagot i en forandrats efter att ha sett nagot sant har. Kanske den oskyldiga synen pa livet. Efterat ville jag krakas, och efter det var jag bara obotligt tom och ledsen. Jag vet att det har ar Afrika, det ar nog sahar manga gor det har, men jag vet att jag inte tycker om Mama langre, och jag vet att jag aldrig aldrig aldrig nagonsin ska sla eller gora illa ett barn med flit.

Ja, och idag akte vi till Kumasi igen.Laddar upp sa manga bilder jag hinner, och sen ska vi njuta vid poolen. Mamma, ni behover inte bara radd for att ringa, jag blir faktiskt jatteglad! Jag ska ga och kolla om paketet har kommit, hoppas hoppas hoppas!

Livet gar vidare, sakta men sakert, och nu har halva tiden gatt.. Jag och Emma har redan gjort en lista pa saker vi ska gora nar vi kommer hem, sa man inte deppar ihop, och kom igen, livet ar fullt av mojligheter. Faktiskt! Jag langtar sa mycket efter er alla, och jag langtar hem, och jag forstar samtidigt inte hur jag ska kunna lamna all det har.

Kram pa er ALLA!


 Jag och nagra av dom roliga, dryga, lovely barnen under en av manga GALNA flumkvallar!

Jag far flator!
Har sitter alla "vara" sma underbara barn, och mitt i alltihopa matar jag en av bebbarna!


Kommentarer
Postat av: towe

vad stolt jag är över dig. av många anledningar men att du sa åt maman, ett litet please stop, hur grymt som helst! man får väl tänka att det tillhör deras kultur.. de vet säkert ingen som INTE slår sina barn då och då. men du gjorde så rätt, så lagom.



vad söt bilden på barnen var! :D



nu håller vi på och flytt städar.. bläblä. bra gjort att du städade er toa :P Imorn är vi i Leksand igen :D



Just nu är min största skräck att bli sjuk precis innan resan så att jag inte kan åka. har inte varit sjuk på ca 10 veckor nu tror jag och dte är mitt livs rekord, så snart borde det väl bryta ut en jätteinfluensa över mig eller nåt. håll tummarna för friskheten!



tänker på er hela tiden. saknar er!

2009-11-14 @ 13:25:22
Postat av: amanda

fius jag är så stolt över dig! även om ni inte kan förändra ett beteende som finns där så kan ni iaf visa att ni inte accepterar det!! skönt att du börjar repa dig äter bra, sover bra ;) haha



jag tänker på dig hela tiden och jag vet att det kommer ordna sig till det bästa när ni kommer hem, skriv skriv skriv i din dagbok tänk vilka underbara minnen och vad du växer som människa :) underbara bilder jag får såna moderskänslor för barnen och hur ni beskriver allting!



ikväll ska jag till mora och gå på bio med jessa 2012 heter den handlar väl om världens undergång 2012, läskigt värre ;) lite snö har vi fått också!!

ta hand om er! love you

2009-11-14 @ 14:14:26
Postat av: Anita och Bosse



Hej Sofia



Jag läser din blogg med varierande känslor. När du berättar om hur barnen hanteras ibland blir man både arg och ledsen. Jag tror att barnen kommer att sakna er mycket när ni åker hem.

I övrigt förstår jag att det är "ljusår" mellan våra olika kulturer och det är inte utan att man får lite dåligt samvete.

Ni gör ett jättebra jobb Sofia, jag beundrar ert mod.

Och så det där lite mer privata. Det står garanterat många på kö för att umgås med en så söt och rar tjej som dig. Stå på dig!



Kram

Anita Och Bosse

2009-11-14 @ 14:38:05
Postat av: Mamma

Hej!

Ville bara säga att jag känner mig så stolt över dig Sofia..du är BÄST, bara så du vet det! Hoppas ringormen går bort snart och jag hoppas också att jag lärt dig något om städning..det verkar så. Här hemma har det snöat lite i dag men det gick bort på eftermiddagen. Vi var till farfar och fikade på eftermiddagen och Julia var med. När vi skulle gå hem stod det en grön sparkcykel i entrén och Julia berättade att det minnsan var Brittas cykel (?).

Förövrigt har du nu en teckningshög som väntar på dig på ditt rum.

Njut av värmen och solen..här är det nu dags för "långkalsonger på".

Tänker på dig varje dag..KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-11-14 @ 18:47:38
Postat av: Mamma

P.s Ska jag skicka något te.x shorts? Jag ringer någon dag i veckan..D.S

2009-11-14 @ 19:07:01
Postat av: Kerstin Sunnanängs

Hej Sofia! Vad härligt du skriver, jag bara sitter och njuter....Vilken resa ni gör, vilka äventyr och upplevelser. Jag gråter en skvätt när jag läser vad ni får vara med om. Ni är så tuffa tycker jag. Jag förstår också att ni kommer att sakna dessa männsiskor när ni kommer hem, och sanna mina ord det kommer ni verkligen att göra. Mina fjuttresor, om man jämnför med er, har satt sina spår för resten av mitt liv. Lev här och nu och njut av det! Här hemma blir allt som vanligt ganska snabbt och det ni är med om kan inte upplevas här! Men det finns alltid möjligeter att åka tillbaka naturligtvis. Det kommer ni också att göra med all säkerhet. Fortsätt och ge barnen det dom behöver. Ni är ovärderliga där nere...Du Sofia, vad tufft av dig att säga till att sluta när du såg den där hemska händelsen med Mama och ett av barnen. De behöver nog höra och lära lite av er "vitingar"? Eller? Har träffat Tiffany på Campus skolan. Hon har berättat så mycket bra från Tibble Serviehus. Ni hade kul och du var sååå duktig Sofia. Hon är gullig och rolig tycker jag. Hon hjälper mig mycket nu under studietiden. Men nu ska jag lägga mig, ha det så bra och sköt om er. Många kramar från Kerstin

2009-11-15 @ 21:29:15
Postat av: Lovisa

hej!

vad stolt jag blir över dig! och du vet att jag är en trogen läsare. som bestämt så skulle jag inte säga till även om bamboo dog, men jag kan säga att hon lever än och är i fin form!:) jag var och pussade lite extra på bamboo igår, hon mår bra och du behöver inte oroa dig :) och förresten så är det ingen som har tagit över henne än, hon bara väntar på att du kommer tillbaka!



här hemma är allt som vanligt,jag får fortfarande inte använda mitt knä men jag är i simhallen nästan varje dag nu och crawlar utan ben, en sån nörd har jag blivit.

jag saknar dig!

och förresten så är ett litet simpelt paket med ett lååångt brev på väg med bla. senaste greysnyheterna, men det lär ju dröja ett tag tills det kommer.

PUSS!

2009-11-16 @ 09:16:19
Postat av: Elin

Förlåt att jag är så seg på att kommentera, men vissa har ju ett ganska hektiskt skolliv som tar över EN DEL. Proven haglar och redovisningarna likaså, men så fort jag får nån minut över sätter jag mig här och läser. Usch, vad hemskt det där med ungen och mama lät, hur kan man göra så? Rätt av dig att säga ifrån tycker jag! Lite av min hardcore-style och tuffhet har väl kanske smittat av sig tillslut ändå?



Här hemma händer inte mycket. Som sagt, plugget tar över en hel del. Först ska man sitta på varje lektion och anteckna precis ALLT så att pennan tillslut glöder, sen ska man till gymmet och där går ju typ all energi man har kvar åt, men än är det inte slut nej, sen ska det hem och pluggas lite till samt lära sig alla låtar till gitarrlektionen. Så nej, mycket fritid har man då inte.



Helgerna går mest åt till att återhämta sig i sams soffa (genom godisätande - bästa återhämtningen!) efter den hårda veckan. Nu till helgen blir det dock dop, mini-kusin Amanda ska döpas. Sötare än henne kan man nog inte bli.



Annars händer det väl inte så mkt, ska ta vaccinsprutan mot svininfluensan i övermorgon, så vi får väl se om jag överlever eller ej. Lovisa har gått och blivit träningsnarkoman på ALLVAR. Om du tyckte att hon var det för så skulle du nog tuppa av om du såg henne nu. Träffade henne i omklädningsrummet till gymmet nyss, då hade hon vart och simmat igen, vilket hon gör VARJE dag. Man blir ju nästan rädd på allvar ;)



Julia har blivir expert på att leka kurragömma och "ost", vi kör någon av dom lekarna varje helg och snart utklassar hon mig i att hitta bästa gömstället. Hon har också fått nån kortspels-mani, så "finns i sjön" spelas också en del.



Väder är skit trist. Typ 5 plusgrader och regn liksom, vart tog snön vägen? Den kom i en dag sen smälte den bort igen. Synd för Sams och mina skoteråknings-planer...

Kanske jag till och med pallrar mig iväg till stallet nån dag ockå, för att titta till Bamboo som jag så heligt lovade. Var ett tag sen man var där nu. Till helgen kanske, efter dopet.



Well, nu väntar spanskan. Ta hand om er och glöm inte att LEVA LIVET! :)

Hälsa Emma!

PUSS

2009-11-16 @ 17:45:36
Postat av: the Father

HALLO!!

Kul att ni får uppleva lite olika vädertyper till skillnad mot vårat gråa mörker.Hälsa Mama att hon får skärpa sig lite, annars....jag måste berätta lite komiskt ifrån Sverige: Jag hämtade Elin som var hos Tone och satt i bilen för att njuta av musik på P3 ,som du säkert förstår, gissa om jag hajade till när de sa att det var ett Ghanansk band som hade spelat de hette "Ghananian Special" om du skulle känna till dem, (det var ganska komisk musik) men ändå häftigt. Inte nog med det,så var jag på "Afrikansk afton" på Visir i måndags och såg dels lite bilder ifrån Uganda resan i år ochsedan en film ifrån SydAfrika,men höjd punkten var ändå när jag fick bevittna en komedi ifrån Accra i Ghana som hette "no time to die" och det var en bland de galnaste (och roligaste) filmer jag nånsin sett. Så nu förstår jag mycket mer varför ni trivs så bra där ni är för det verkar vara kanon!

Annars så börjar vi vinna lite nu (4-0 mot Björklöven)och ordningen i tabellen är återställd....

Du får skynda dig hem och återta din dator för nu börjar din nördiga lillasyster Julia surfa på Bolibompa-webben ohälsosamt mycket.......

Julia hälsar att hon inte har glömt bort dig utan verkligen längtar att du skall komma hem, presenter finns tillverkade, igår var hon på St pers gården och njöt i fulla drag, det var nämligen pysseldag ....

Sköt om ER och ha hur kul som helst nu! Hälsa Ghana.

2009-11-18 @ 19:55:56
Postat av: Mormor

När jag läser om dina upplevelser på barnhemmet kan jag inte låta bli att jämföra det vi såg i Sydafrika. På ytan ser det bra ut med bra kläder på barnen och mat för att bli mätta. Och det förväntades att barnen skulle dansa och sjunga för oss och det var inte för att dom själva ville. Det var fruktansvärd hård diciplin och barnen såg rätt rädda ut för föreståndarinnan. För övrigt har morfar och jag varit halvvägs till Ghana vi kunde nästan vinka till dig. Vi har just kommit hem från Gran Canaria. Vi tänker på dig. KRAM KRAM KRAM Mormor o Morfar

2009-11-19 @ 12:21:43
Postat av: Emma

å Sofia, Kittlingen. När vi gaddade ihop oss och du hade inte en suck. bara en massa skratt och nödrop att sluta. Det saknar man.

hahaha vad jag garvade när du skrev "nejmen, blir det höst nu". (visseligen citat av roliga mig själv.. men ändå) Är så kul att läsa din blogg ska du veta. Jag blir tillbaka för en stund, längtar, och blir nästan övertygad om att jag måste fara dit igen...

2010-02-07 @ 17:26:09
URL: http://emmsson.blogg.se/ghana

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0