God jul..!

Hej alla dar hemma!
 
Ja, tiden gar sa fort, vi forstar verkligen inte var veckorna tar vagen? Men jag kan lova er att vi njuter av varje sekund! Ja, efter helgens fiasko borjar vi aterhamta oss... TYSKEN AR UTE UR RUMMET, HALLELUJAH! Efter grat och tandagnissel (ja, dramatiskt varre..) bor hon nu med Yvonne, familjens aldsta syster, och vi kan springa nakna, sprida ut allt varat skrap och strunta i att stada igen. Och, ja, det var en omstallning bara att ha en till Obruni i huset, det ar ganska drygt eftersom att vi ocksa jobbar tillsammans, men hon umgas ganska mycket med dom tva hollandska volontarerna, och hon ar faktiskt trevlig, sa det funkar.
 
Ja, dagarna flyter nastan ihop nu for tiden... Fran tisdag-fredag har dagarna varit uppstigning, frukost (den kritvita limpan har nu slagit nya langdrekord nar vi ar tre som ska dela, och tur ar val det sa som vi ater...) och sa traskar vi till Babiehomet. Vi ar nu sex volontarer, overbefolkat igen, men jag och Emma gar oftast over och hjalper till med dom storre barnen, och det ar ocksa jattekul. Nar vi sen ska bada alla bebbarna har vi ju dessutom chansen att glansa, da vi ar experter och dom amatorer. Dom har inte riktigt kommit in i rulijansen, sa vi far driva pa dom en hel del... Bada, torka, olja, pudra, kla pa, ren och nojd bebis! Sen lunch, och jag har latat till mig totalt och sitter ute och bara laser medans Emma tranar styrka pa vardagsrumsmattan. Men, det ar faktiskt ocksa att ta vara pa tiden, att bara sitta och vara, utan masten och tider att passa, ar ju inget man ar bortskamd med hemma. Vi tvattar lite da och da, och ibland orkar vi oss till och med ut pa en promenad. Mama sitter ocksa mest och hanger med oss, vi hjalper henne lite med maten (mosa lok och tomater till olika sorters stuvningar..) men mest sitter hon och pratar Twi med sig sjalv. Sen ar det eftermiddagspasset med barnen, vi sitter mest ute och bara gosar, leker, busar. Och ja, man blir verkligen mer och mer fast vid dom for varje dag som gar... Efter kvallsmatningen ar det dags att byta klader och blojor, och efter tvattning sa ar det sa mysigt attmysigt att fa satta pa ren pyjamas och bloja och natta dom ordentligt. Allt gar sa fort nar vi ar manga, och det ar lite trakigt att man bara hinner lagga tre, fyra stycken, mot nar det bara var jag och Emma och vi la halften var. Sen promenerar vi hem nar solen gar nerat, och efter bath och ombyte till myggovanligare klader ar det dags for middag, och da ar det kolmorkt. Kvallarna ar underbara, vi har mest suttit ute och bara umgatts, Pastorn tittar forbi for ett parti yatzi, Skarmen lunkar forbi och sager nagra ord. Ubolingen, Brotha, Angela, yam-kvinnan, nagon i familjen vill alltid leka eller umgas, Joyce och Ronaldo ar ocksa oftast dar. Och sen kring nio-tiden, blir allt lungt och tyst. Familjen lagger sig, huset slacks ner och pa varan annars med gangtrafik ganska livligt trafikirade "stig(?)" utanfor huset blir det tomt. Bara jag och Emma, som sitter ute och njuter, av Afrika, tystnaden, varmen. Och det livet ar ganska bra!
 
Efter en lugn vecka var det i lordags dags for utflykt! Klockan 6.00 hoppade vi in i var lilla taxibil som pastorn hade fixat, och vi hann anda in till town innan vi fick lov och stanna och reparera den. Sen blev den en minst sagt fartfylld resa... Var driver hade valdigt brattom och ja, varfor inte 140 km i timmen langst krokiga, guppiga vagar? Omkorningar i kurvor dar det fanns omkorningsforbuds skyltar, och baltet... Ja, nar vi blev stoppade i polisen fick vi forst lov att ta pa dom (men det fanns ingenting att knappa fast dom i), men efter lite diskussioner kom dom fram till att baltena var for smutsiga att ha pa sig. Efter en lang resa kom vi i alla fall fram till Boabeng-Fiema Monkey Sanctuary, dagens forsta mal! Och det blev en guidad tur genom "apskogen", och vi sag massor av sota apor! Vi matade dom med notter och bananer, och tog en massa kort. Sen akte vi vidare, pastorn tog i akta Sofia-anda fram fardkosten, och familjen, har far jag faktiskt ata nar vi aker bil! Men, det visade sig vara lattare sagt an gjort att ata hans pastasallad (ata sallad i afrika fastan man blivit strangt avradd, varfor inte... ja, jag tror vi har slappt hamningarna totalt nu, for handspriten har vi inte anvant pa veckor...) nar vi susade och studsade fram ut i buschen och over haliga sandvagar. Jag blev saklart aksjuk och sov mig igenom det mesta... Varat nasta resmal var Kintampo Waterfall, det var jattefint, och tuffingarna Pastorn, Emma och pastorns van "my boy" badade och simmade och det sag hur harligt ut som helst! Sen skumpade vi hemat... det blev ett stopp hos driverns mamma, dar vi kakade Popo (vi tror det ar papaya..) och fick en hel pase vatten gratis, man tackar for gastvanligheten har! Och sa kom vi hem till Mampong igen, lagom tills det forsta regnet pa flera veckor drog in, och det var faktiskt ganska mysigt att sitta och titta ut pa. Nu kommer (eller har ?) harmatan dra in, okenvindar fran Sahara och det kommer bli annu varmare.. (ar det mojligt?)
 
Igar var en lugn sondag... Jag lag i sangen nar Emma gick ut och joggade (ja nu har jag tagit julledigt, mitt nya liv startar pa friskis efter jul..), sen tvattade jag och vi slappade hela formiddagen, precis som en sondag ska vara. Lite hang hemma hos Skarmen, och sen bjod vi in oss sjalva till Samuel. Han tranade massa barn fran sin by i dans, infor en uppvisning dom ska ha till jul, och ja, man slutar aldrig imponeras av afrikanernas dans- och taktsinne... Det ar faktiskt lite pinsamt nar en femaring ar skickligare an man sjalv. Sen blev det som vanligt alldeles for mycket mat... Men vi klarade det nastan, men jag och Samuel gar INTE ihop riktigt och vi blir nog nastan osams... Jag vet, kulturkrock, men han lyssnar verkligen inte nar jag forklarar att det inte ar maten det ar fel pa, utan JAG AR LITEN I MATEN! Och forresten, jag finish min mat om jag VILL! Sen tog vi en taxi hem i morkret och ja, satt ute och malade malarbok, as always, haha...
 
Julstamningen har inte pa nagot satt infunnit sig, trots att dom spelar jullatar lite overallt. Jag hoppas och onskar for eran skull att det blir en vit jul, och sand en tanke till mig nar ni vraker i er allt gott, och SNALLA, spar naaagot, en slurk glogg, pepparkakor, knack, julgodis ar bara sma hintar... Varan jul blir den 24 en picknick med nagra utvalda barn, den 25 ska alla barnen klas fina och vi foljer nog dom till kyrkan och den 26 (var sista dag pa barnhemmet.. HJALP!) blir det en liten fest med alla barn, mysigt! Vi vet inte riktigt vad som hander i familjen, men ja, det blir val jag, Emma och en godispase, och det duger bra.
 
Ja, tva veckor kvar i Mampong, tre i Ghana... Men vi njuter! Och det borjar faktiskt kannas riktigt skont att fa komma hem ocksa, ata svensk mat, sova i rena lakan (annu en hint...)

Igar var vi lediga pa dagen, akte till Jamasi pa dagen men det funakde itne att skriva i bloggen. Sen gick vi till barnhemmet efter middagen, redo for att prova pa att jobba nattpasset! Det var jattespannande, men ja, efter att ha matat dom pyttesma bebisarna sa somnade jag och Emma pa varsin stenhard liten madrass pa golvet och sov fran 11 till 4 pa morgonen da vi blev vackta av en av dom som arbetade... Vilak nattarbetare! Vi matade och bytte pa bebisarna och sen la vi dom igen, och sen hjalpte vi till att bada dom stora.

Idag efter att ha sovit nagra timmar tog vi oss in till Kumasi och familjen, eran underbara julklapp har kommit fram! TUSEN TACK, det var precis vad som behovdes for att komma i liiite julstamning iaf!

STOR KRAM, tanker pa er!!

Kommentarer
Postat av: Elin

God jul på dig själv syster! Åh ni verkar ha det så härligt där nere, jag förundras varje gång jag läser över hur mycket som hela tiden händer därnere, hur lättsamt och roligt allting är. Tex det där med polisstoppet, vilken polis i sverige skulle låta en gå (utan böter!) enbart för att "bilbältet var för smutsigt"? Det är så komiskt att läsa, för en sådan som jag som inte riktigt förstår att det jag tycker är komiskt är deras verklighet. Det är så häftigt!



Här hemma i Sverige har snön nu kommit, ligger ungefär nån dm djup för tillfället och enligt SMHI skulle det bli uppåt -16 nu i veckan!! Sam peppar förfullt och till helgen ska vi iväg till insjön för att "rusta upp skotern" som han kallar det, hm.. Idag gjorde jag äntligen årets sista prov! Det var i samhällskunskap om EU och USAs statsskick. Gick ganska bra tror jag! Nu är det bara Volleybollturneringen kvar (i mitt lag ska vi klä ut oss till hårdrockare - passar mig utmärkt, i andra halvan av klassen ska dom ha "världstema" vad nu det innebär.. någon klass snodde vår idé om att klä ut oss till Ugandier, taskigt!) och sedan väntar det tre veckor och tre dagar långa, underbara JULLOVET!



Förra helgen var jag faktiskt i stallet och kollade in årets julshow, ville se om dom hade lyckats utan min hjälp iår, och det hade dom - tro det eller ej. Laura var ansvarig och hon skötte det hyfsat bra. Lovisa som så stort säger att hon "typ har gått ur US" och inte hade eller skulle hjälpa till nåt alls iår kunde ju såklart inte låta bli att norpa åt sig nåt schema där och stå och dirigera ut jobb åt barnen, menmen :) Sam var också med, han gillade "Ponnyfräsen" bäst sa han, dvs Nickes löshoppning. Lovisa lovade mig också en ridtur på lovet! Hon sa att hon kunde hyra Bamboo åt mig nån dag så skulle vi ut och skena lite. Det ska bli kul:)



GOD JUL, krama alla barn från mig. Saknar dig!

Puss!

2009-12-15 @ 19:40:38
Postat av: Mormor

God Jul o Gott Nytt År! Snart ses vi. Igår var Elin förbi när hon gjorde sitt sista besök hos tandläkaren. I söndags firade vi min födelsedag med lite tårta tillsammans med Tibblemaffian, Slättamaffian och Borlängemaffian. I morgon ska jag besöka farmor Greta enligt önskemål inför julen. Det blir nog lite förmiddagsfika. Mormor Ruth har opererat sitt andra öga och det gick bra. I Sverige är det också mörkt men vi lyser upp det med härlig vit snö och mycket ljus. Om bara några veckor kommer du också att uppleva allt detta vilken kontrast. Kram Kram från Morfar och Mormor

2009-12-15 @ 21:59:41
Postat av: Mamma

Hej Sofia!

God Jul o Gott nytt år! Hoppas ni får det bra under helgerna. Ett litet bidrag till Nyår kommer att finnas på ditt konto så du kan unna dig något gott, (kanske en supé på tu man hand med Emma..?) Tiden går fort men du är saknad ska du veta! Julafton kommer vi att fira på Ryttarvägen (usch,det blir tomt utan dig)med mormor, morfar, Anna-Karin, Magnus o Amanda. På nyår är vi bjudna till Hedby på 50-års fest..kul!

Nu har i allafall vintern kommit till Leksand. Det har snöat och det är minusgrader. Idag har jag o Julia varit till kupolen o handlat de sista julklapparna. Sedan gjorde vi pepparkakshuset när vi kom hem. Jag lovar att ingen ska äta av det förän du kommit hem. I går var det avslutning på FoS, 75 min gympa!! sedan blev det lite julmust o godis efteråt.

Mormor Rut blev jätteglad för kortet o hon hälsar så mycket.

När du kommer hem blir det "lill-julafton" med lite paket, jul-strumpa o julmat..eller du kanske hellre vill ha tacos?...

Ha det så bra, jag ringer någon dag. Tänker på dig varje dag. KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-12-16 @ 19:52:04
Postat av: Anna-Karin

Hej Sofia. Här kommer en hälsning från ett vitt och kallt Falun, termometern visar just nu på - 15. Idag ska jag och Amanda på årets första julbord, det är jullunch på mitt jobb, hoppas det blir trevligt och att Amanda inte blir alltför rädd när hon får träffa så många nya människor. 4 januari blir hon 6 månader, det är helt sjukt vad tiden går fort. Det gäller verkligen att njuta av varje dag! Magnus jobbar mycket nu inför jul men jag hoppas vi hinner julmysa lite, griljera skinka, klä granen, skriva rim. Granen är ju sjävlklart från Bjurs, i min familj skulle vi aldrig stjäla en gran som jag vet att vissa andra familjer gör, ha ha ha. Hoppas ni får en bra jul och nyår och njut av den sista tiden i ditt Afrika.



GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR önskar Magnus, Anna-Karin och Amanda

2009-12-18 @ 09:31:50
Postat av: the Father

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR SOFIA!!!

Nu är julen snart här och granen är hemma, levererad av en riktig gran-expert, sjävklart ifrån EGEN skog.I går natt var det det väldigt mysigt i Tibble, vi spolade nämligen ishockey planen till kl 23.00 , det var stjärnklart, vindstilla och minus 18 grader, helt fantastisk natur-upplevelse!Glöggen var väldigt värmande och GOD!

Nu är Julia väldigt dryg,hon hoppar i din säng, hur får man stopp på sånt?

Annars har Julia lekt med Isak i idag, efter hennes första skidtur i vinter, ensam! utan att mamma var med, och det gick bra så nu har hon blivt stor enligt egen utsaga.....mamma höll på att krocka med grannen i backen här hemma i morse så det är ganska halt, fast de nya vinterdäcken är monterade. Elin och Sam är i Insjön och försöker få fram skotern ur garaget idag så snart får vi nog se dem susa fram på den i vinterkylan här hemma. Har du tur så kanske även Du får en åktur när du kommer hem! Du åker väl inte så mycket skoter just nu antar jag så du kanske längtar lite...

hej Sofia GOOD JUL önskar julia!

det var Julia som skrev ovanstående, nörden Julle som mest använder din dator till Bollibompa webben nu förtiden så du bör komma hem snart och uppfostra henne "the African Way"



Annars är allt som vanligt hemma här, fast siljan har inte lagt ännu så skridskorna får vänta lite till. Fast Leksand leder allsvenskan iaf.



GOD JUL på er ALLA!



hälsa alla dina barn ifrån mig och Tomten!



\FAR

2009-12-19 @ 16:24:26
Postat av: Anita och Bosse



God Jul och Gott Nytt År Sofia



Det blir en lite annorlunda jul för er i år har jag förstått, men varför inte. Den upplevelsen kommer

du att ha med dig i många år.

Just nu (lördag kväll) har vi 18 grader kallt och vitt på backen. Det är väldigt vackert ute. Kontrasterna är stora, eller hur.



Hoppas ni får ett trevligt slut på resan. Vi tänker på dig över julhelgen och hoppas att resan hem går bra.

Kram

Anita och Bosse

2009-12-19 @ 16:47:42
Postat av: Lovisa

hej!

ni verkar ha det så himla härligt! :) ta vara på den sista tiden nu!



nu har vi äntligen jullov och som vanligt så är man helt utarbetad. Lisa har tagit körkort och min tandställning har rykt.



på onsdag börjar vi ta hand om hästarna, men vem ska jag nu rida ut med barbacka på julaftons morgon runt Lappmyr? det är ju våran grej! men min julstämning är ändå noll, så jag överlever nog.



jag har ridit två gånger barbacka sedan min operation nu, och det har funkat hyfsat, så jag ska nog klara av jullovet. allmänt så mår mitt knä inte jättebra, men jag slipper medicin nu iallafall och kämpar på med rehaben.



din syster träffar jag titt som tätt i leksandshallen, och hon har sagt att hon är sugen på att börja rida igen:). vi ska iallafall ta en tur på jullovet.



ha det så jättebra nu den sista tiden!

jag saknar dig!

puss och kram!

2009-12-20 @ 19:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0