Merry christmas!

Hej alla dar hemma i ett vitt(?) Sverige!

Idag har vi den stora lyckan att sitta pa ett internetcafe i MAMPONG, sa nu slipper vi Jamasi eller Kumasi och krangla, och det ar faktiskt riktigt snabbt ocksa!

I onsdags var det ingen vanlig dag, utan det var EMMAS FODELSEDAG! Det firades med pompa och stat... eller? Ja, jag gjorde mitt basta iaf och klev saklart upp pa morgonen, och pa Obajas finsilverbricka dukade jag upp ananas, apple, choklad och sura vingummin, ja det mest gar ju i matens tecken har. Jobbet som vanligt under dagen, och pa lunchrasten kom Mama med sin present... TVA ANANASER TILL! Haha, sa fodelsedagen slutade med att Emma blodde ur kaften, men gott var det faktiskt. Pa kvallen kande jag mig ganska hangig och hade ont i halsen, men sa ringde Samuel och berattade att han hade en surprise... Sa det var bara att satta sig i taxin och fara dit, efter att FORST ha gjort klart att det inte handlade om nagot slags matintag... Vi kommer in i hans lilla rum och hans kusiner (som bor hos honom, minns inte om jag har berattat...) satter pa "Happy birthday"-laten, i taket hangde ballonger och pa det lilla plastbordet stod glas och dricka uppdukad, vilken fest! Han hade bjudit in sina "brothers", ja inte riktiga forstas, for har ar alla vanner brothers och sisters... Det var en klockren kvall och efter mycket tjat och efter att sa sett alla afrikaner shejka loss totalt (HUR GOR MAN?!) sa tog jag och Emma over det tre kvadratmeter-stora dansgolvet TOTALT, och korde dans-ala-Lucky House, ja och det funkade ju ocksa.. eller? Vi kom an en gang hem efter att gaten hade lasts, men vad gor det om hundra ar...

Pa torsdagen var det jobbet som vanligt, jag har kommit pa att jag tycket om ALLA dom stora barnen hur mycket som helst ocksa... Bebisarna ar latta, for dom umgas vi med sa mycket, och dom behover ju hjalp med allt. Men dom stora kommer kanner man nu ocksa, efter tre manader, hur fast man har blivit vid dom ocksa... Bigi, Fodjo, Isiah, Peter, Isaac, Molo, Emanuela, LaFiato, Yaa-yaa, Yayaba, Baso. Dom ar sa fina allesammans! Och efter en av alla dessa myseftermiddagar, och efter att ha intagit en stor dinner, kommer Pastorn over och berattar att vi ska ga ut pa reastaurang (fira Emmas, pastorns giiirlfriend, fodelsedag!) Vi gick till Simple Store efter att ha inhandlat nagra korvar (?) fran gatan, och till pastorns stora besvikelse kunde vi tyvarr inte fa ner mer dinner an just nagra korvar, och saklart en Cola! En mysig kvall var det i alla fall, och vad vi tycker om var Pastor.

Fredagen var en dag som alla andra, men pa eftermiddagen stannade jag hemma och sov, lite febrig, ont i halsen, eller beror hela denna veckas trotthet, for bade mig och Emma, pa det sa anstrangande nattpasset..? Och kvallen tillbringades som vanligt pa uteplatsen, jag friade till Utbolingen och han firade med att lyfta upp mig i famnen, Ronalde posade framfor kameran som den coola kille han ar.. och ja, sen var det helg! 

Pa lordagen var vi sa sloa... Vi gjorde forst en stortvatt sa handerna ar totalt eksemiga, ja det har med att tvatta handerna for hand har sina nackdelar, men det ar ganska mysigt! Sen sloade vi, sov, malade malarbok, laste, och tog en vandring till town och tog lite kort, tiden borjar ju bli knapp nu... Pa sondagen skulle vi folja med Pastorn till Kumasi pa annu ett brolopp, efter att forst ha intervjuats i hans radiokanal, pa engelska, nagot vi aldrig vill hora... Broloppet var hos en jatterik familj, kalashus, hemmabadrum! Vi fick god mat och dricka, men annars var det mest att sitta och hanga och svettas IHJAL, varmen har ar inte att leka med nu! 35-grader varje eftermiddag... Pa kvallen fixade Utbolingen julstamningen med tanda ljus och jag och Emma sjong julsanger, mysigt!

Idag gick vi for SISTA gangen till town och vart andra skamt till projekt, och det ar nu (HALLELUJAH!) avslutat, och vi slipper Oxford, wiiiiiehooo! Och nej, det bli ingen ol nagon kvall. Nu ar det Mampongs internet cafe, sen barnhemmet, nu ska vi ge garnet sista veckan... Det borjar kannas sorgligt, men jag tror ocksa att vi borjar bli ganska klara har. Vi kommer sakna allt, och det kommer nog bli valdigt vemodigt att aka harifran VARAT Mampong om en vecka, men nu pirrar det i magen av tanken pa att fa komma HEM!

Ett tillag pa listan med grejer som ska med till Arlanda (forutom vinterjackan!!, vinterskor, mossa, vantar..) ar min HEMMAMOBIL, dne ligger i oversta byraladan.. och LADDA den innan ni aker, jag tror laddaren ligger dar ocksa! Det ska bli bland det basta, att fa satta pa en riktig telefon, ALDRIG MER VODAFONE!

Ja, inte sa mycket mer att saga, vi ar verkligen inne pa slutspruten nu, och vi ser framemot att fira en afrikansk jul! Hoppas att ni far en vit jul (och det verkar ni fa..?), vi kommer inte lida nagon nod med vara skumtomtar och alla barnen! Kram pa hela slakten, ni far val tanka lite pa mig ocksa.. Mamma, det dar med lill-julafton later ju oslagbart, men tacos star fortfarande HOGST pa onskelistan, men kanske julbord pa mandag? Ja, har ska det atas kan jag saga! Lovisa, jag komemr nog sakna var barbackatur pa julaftonsmorgon allra mest, KRAMA Bamboo och sag att jag inte glomt henne!

SA GOD JUL PA ER ALLA, vi far se om vi hors fore nyar, annars GOTT NYTT AR!
Om tva veckor ses vi!

Kommentarer
Postat av: Agnetha

Hej Sofia!



Fastnade helt i läsningen av din blogg och nu börjar jag så småning om märka att Eskil håller på att rasera hela övervåningen! Med en Skruvmejsel!! Han är snabb som en iller. Det har du säkert märkt med små liv... att oavsett var de befinner sig på jordklotet - är de bara friska och pigga så går det med en rasande fart. Sigrid kollar på Bolibompa (övertid med råge... hon har snart TV-förbud!!) och jag ska försöka få i ungarna frukost innan fåren skall matas och allt ska packas/förberedas inför vår julresa. Vilken upplevelse du får vara med om. Tänk, att första gången jag hörde om dig och Uganda förstod jag att det blivit någon alldeles särskild koppling till Afrika. Roligt att du verkligen följer ditt hjärta och testar livet som volontär! Det ska bli spännande att få se vad som händer härnäst....



Nu börjar Eskil röja med frenesi och jag ska snart sluta. Imorgon åker vi upp til Hudiksvall och därefter till Falun, en äkta TAIKON-jul! Efter en ofattbart intensiv höst med massor av jobb och medvind för "Kullans Lycka" (mitt företag) så känner jag att ett otroligt behov av att bara hitta lite julfrid... får se om det dyker upp någon sådan på vägen upp till "glada Hudik" = 60 mil i bil. Ja ja, värre saker kan ju hända och jag försöker hitta lite ljuspunkter i detta. Ska bli roligt att få komma hem till Falun en sväng.

Ha det nu så jättebra och var rädd om dig!



Önskar dig en härlig JUL och ett GOTT NYTT ÅR!



Stor kram

G. Agnetha

2009-12-22 @ 10:04:29
Postat av: Mamma

Hej Sofia!

Ja, nu står det inte på förän du är hemma..Härligt tycker vi! Gick nyss en promenad runt byn, 10 grader kallt,gnistrande snö o stjärnklar himmel, det har verkligen blivit vinter här. I dag har jag jobbat sista dagen och nu blir jag ledig till den 7/1. Julia har också fått jullov från dagis.

Det verkar ju som om du har fått till vana att vakna tidigt på mornarna så när du kommer hem kanske Julia får sällskap framför tv:n så där vid 7-tiden?

Någon skidåkning har det inte blivit än men får snön ligga kvar blir det kanske någon tur över helgerna.

Jag kanske inte ska prata om mat..men nu är julskinkan inne i ugnen för griljering, vi spar åt dig, lovar!

Nu finns det ett bidrag på ditt konto att använda till något roligt över nyår. Ha det så bra nu, jag hoppas att ni har bokat hotellrum så ni har någonstans att bo?

Tänker på dig varje dag

KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-12-22 @ 19:48:28
Postat av: Anonym

Farmor Önskar Er en God Jul Och Gott Nytt År. Och välkomna hem.

Farmor och Farfar

Bamsekramar.

2009-12-22 @ 20:08:17
Postat av: Lovisa

GOD JUL SOFIA!!

Hoppas ni har det jättebra, speciellt idag. Det blev ingen barbackatur för mig heller runt Lappmyr, det är ju vår grej! Så det blev en annan tur med sadel, det blir ju inte samma sak med någon annan;)



Imorgon ska jag ta hand om Bamboo, Emliy kunde inte så det känns som min uppgift. Jag och din syster ska ut med henne och Cilla på en mysig tur. Jag har ett extra vakande öga på Bamboo och hon mår bra! Hon var med ut i skogen igår, och hon är lika pigg och glad som alltid! Men det märks att hon saknar dig;)



Förresten, när på måndag kommer ni hem? Sent? Ev så åker jag bort den dagen, men skulle så gärna vilja hinna träffa dig innan jag åker!



Nu lär jag fortsätta fira julen. Ha det så jättebra, och god jul!

Jag saknar dig!

2009-12-24 @ 11:49:16
Postat av: Tif

God jul på dig!



2009-12-24 @ 22:21:56
Postat av: Elin

GOD JUL SYSTER! ses snart :)

2009-12-27 @ 18:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0