Besvikelse

Hej igen! Trodde inte det skulle droja sahar kort tid innan jag skrev igen, men man kan val saga som sa att forhallandena verkligen har forandrats. Efter internet i lordags akte vi hem till Mampong for att mota var nya rumskamrat... Hon heter Natalie och ar fran Tyskland, och hon var med pa varan intro-vecka i Accra. Det forsta som hande var att hon kande igen oss, men vi inte kande igen henne och hon blev jattesarad..(?) Det var val bara att tacka och ta emot nar varan hostfamilj flyttade in henne i varat rum, vi fick flytta alla vara saker och plotsligt var man sambo. Det som ar, ar att nar jag bor med Emma sa kanns det liksom som en familj, man har henne rutn sig hela tiden, men det ar aldrig anstrangt eller jobbigt, vi kan sittah elt tysta utan att det ar "jobbig tystnad", vi diskuterar ALLT, kanslor, handelser, hygien, manniskor. Och jag har inte en enda gang haft kanslan av att JAG MASTE FA VARA SJALV, att bo med Emma.. Ja, det ar som att bo med sig sjalv men nagon man kan bara kasta ur sig det man tanker pa for stunden, och jag alskar det. Det har ar VAR resa, vi hade tre underbara, sista veckor kvar, tillsammans, pa den kanske enda langa resan vi gor tillsammans. En resa till nya upplevelser och en ny kultur, men ocksa som vanner. Vi har kommit varandra sa otroligt nara och efter nio veckor tillsammans, kandes dom har tre som da vi skulle ge jarnet och njuta av allt, eftersom att vi snart ar hemma igen. Och nu bor en tysk i ett horn. Hon ar trevlig, det ari nget fel pa henne, men det blir ju sa synd om henne nar vi bara ar jattebesvikna och osociala och bara pratar svenska. Det kanns verkligen som att nagon har tagit var sista tid och bara kort over oss, ingen har ens fragat eller SAGT att det ska flytta in en i VARAT RUM, det ar som att nagon bara klampat in i varat hem, varan trygghet. Igar morse gick vi ut och joggade, och sen foljde vi med Sjukhusragget till hans kyrka. Det var ganska trakigt som vanligt, men vi fick i alla fall med oss en pase snacks, frozen yoghurt och nagon slags pirog? Sen gick vi hem. Till var kollega, van, room-mate? En stel lunch dar vi var tvugna att anstranga oss och vara sociala. Pa engelska. Sen ringde nagra andra volontarer som jobbar pa babiehomet, sa vi foljde dom i en taxi (7 i en femmannabil borjar bli en vana) till en pool nara Mampong, men poolen var gron, men det var gratis sa vi badade. Far val se vad nasta utslag pa huden blir... Pa kvallen gick tysken och la sig, jag och Emma fick antligen prata ifred, och satt ute nastan till midnatt... Idga skulle hon till Kumasi och traffa SYTO, men vi var tvugna att folja med da hon inte hittar har... Vi at lunch, hamburgare, och sen till SYTO-office. Jag och Emma tog mod till oss och pratade med Helen, var co-ordinator, att vi kande oss valdigt overkorda och att var sista tid verkligen har blivit forstord. Hon ska nu ringa familjen och Natalie ska nog flytta till ett annat rum, men nu ar hon jatteledsen istallet och allt ar bara fel... Det kanns som att vi anda har betalat valdigt mycket pengar for allt det har, och vi har TRE veckor kvar, sa besvikelsen ar sa himla stor bara... Man har anda haft en bild av sista tiden, vi, familjen och vara vanner, inte en annan volontar mitt i alltihopa. Vi far se hur allt blir, men man far val forsoka se det fran nagon slags ljus sida, och gora det bast av situationen... Hoppas att allt loser sig, och att detta bara var ett mellanslag i denna blogg, och att allt ar battre nasta gang. Tanker pa er dar hemma! KRAM

Kommentarer
Postat av: Elin

Syster!

mysko med en tysk mitt i alltihopa, kan tänka mig att ni känner er besvikna. Bra gjort att ni snackade med coordinatorn, jag tycker det var fel av familjen att ta in en annan, okej i huset, men inte i ERAT rum!!

Annars tycker jag att ni verkar klara er rätt bra därnere, ni är faktiskt ganska beundransvärda. Kan tänka mig att ni känner er lie vemodiga över hemresan, men tänk på att du ju får träffa mig igen ;) troligtvis (om jag får plats i bilen) tänkte jag följa med ner till arlanda och hämta er, men kan inte lova nåt än. Som mamma nämnde är jag lite sjuk, har åkt på nån töntig lite förkylning. Tur ändå att den kom nu, eftersom det bara är ett prov och en redovising kvar innan jullovet nu. Annars rullar det mesta på här hemma, snön kommer ena dagen och smälter bort nästa. Tidigare idag skrev jag mitt andra brev till min übergulliga bervvän i Uganda, blev tre sidor långt ^^ Till helgen ska jag, sam och hanna baka pepparkakor (mamma och julia ignorerade ju mig totalt och bakade själva!!!). Nu är det dags för kvällste och sedan sova.

Take care!

Puss!!

2009-12-07 @ 20:41:39
Postat av: Anonym

2009-12-08 @ 13:28:06
Postat av: Mormor

Sofia jag förstår att det blir en konstig känsla när det plötsligt dyker upp en okänd person som skall bo i "ert" rum. Det är nog också rätt synd om henne som förmodligen känner sig helt ensam i en främmande miljö. Hoppas det löser sig på ett bra sätt. I övrigt kämpa på och ha kul tiden rinner iväg rätt snabbt nu. Det ska bli jättekul och träffa dig och se foton och få allt berättat. Om det finns möjlighet att framkalla kort och inte är så dyrt tror jag att en sån present till familjen skulle uppskattas enormt mycket. Ikväll ska morfar och jag gå på bio Luftslottet som sprängdes. Ha de nu så bra Kram från morfar o mormor.

2009-12-08 @ 13:39:01
Postat av: Mamma

Hej Sofia!

Vad tråkigt att det blev så här för er den sista tiden, men ni får väl försöka stå ut och det hinner hända mycket än. Här hemma är det färgen GRÅ om dominerar..grått, grått grått och lite lätt duggregn, inte muntert alls!

I dag har jag varit hemma för Julia är sjuk, men hon är på bättringsvägen och i morgon är jag ledig så hon hinner förhoppningsvis bli frisk till torsdag då det är lucia på dagis. Elin springer också här hemma och nyser o smittar ner alla andra..

I morgon är det ANNA-dagen, så grattis på namnsdagen! (o gattis till mig själv oxå)

Hörde att Emma var sjuk, vi får hoppas att det går över snabbt. På lördag är vi bjudna till Sunnanäng på lutfis(k) mums? o på söndag ska vi till Falun o gratta mormor.

Försök o gör det bästa av situationen nu! Tänker på dig varje dag

KRAM KRAM KRAM Mamma

2009-12-08 @ 17:41:05
Postat av: Lovisa

hej min saknade vän!

vilken besvikelse att ni måste dela rum med en tysk, och hoppas att hon flyttar. men om hon inte flyttar så passa på att ta chansen och skaffa en ny vän för livet. ni kan ju fara till tyskland och hälsa på henne sen, och där brukar ju en massa tuffa band ha konserter! ;)



här hemma är allt fortfarande som vanligt och du har inte missat något mer än en vanlig trist höst. jag är nördigare än när du åkte och i lördags kväll i fjällen så var jag ute och åkte dagens tredje skidpass i en mörk skog halv elva. imorgon ska jag försöka rida igen, för första gången på 2 månader, kan ju bli spännande och se hur det ska gå men mitt knä. men jag, lisa, jenny och linda ska iallafall ha hästar i jul, dom vanliga. jag var i tänndalen så jag var inte på mötet, men jag tror att emelie, hon som hade parada förut ska ha bamboo i vinter, men jag ska kolla upp saken ordentligt;) i övermorgon så är det dags för julshowen också, och programmet är ungefär som vanligt.



förresten så vet jag att ditt brev har kommit fram till Lesley. och lisa har uppkörningen inbokad innan jul:) sen på måndag så händer det något som jag har längtat efter i över 2 år, och du kan nog nästan gissa vad det är;) sen så behöver jag inte vara avundsjuk på lisa och elin längre!

nu ska jag fara och simma, men njut av sista tiden!

jag har börjat nedräkningen tills du kommer hem nu.



puss och kram!!

2009-12-09 @ 16:50:46
Postat av: Lovisa

jag måste också berätta att KENT kommer till peace & love i sommar, så vi har en ny chans att stå innanför den här gången ;)

2009-12-10 @ 14:50:17
Postat av: Lovisa

oj vad jag kommenterar alldeles för mycket, men jag lär ju uppdatera dig, och lisa klarade körkortsteorin idag:D

2009-12-10 @ 15:45:31
Postat av: the Father

Heja Sofia. Julia springer runt här och vill inte sova , hur gör man för att få ungar att sova? hoppa s på ett bra svar ifrån en erfaren "nanny"!Annars är allt som du förstått ganska grått och trist här , tur att man får muntra uppsig med att se på våran kung på TV iaf. det är nämligen Nobel-fest på tv nu, fast du är väl van vid att se kunglighetrna live till skillnad mot oss. Igår var jag och Mamma på julbord på kvällen, Jätte gott och väldigt mycket. När vi kom hem så möttes vi av en barn-vakt och en vaken,sjuk unge kl 23.45 på kvällen , så jag blev hemma idag och bakade knäck istället för att jobba, med Elin och Julia, gissa om den blev goood.... Ta och bli kompis med din nya room-mate nu från Tyskland och njut av tiden så mycket du kan, det är ju inte alla som får fira jul i Afrika precis, så passa på och NJUT! Leksand förlorade igår bort mot V-ås med 5-4 men imorgon så skall de få ångra det, då är det nämligen hemma match mot dem så då får vi se vad de går för....samtidigt som det är julshow i stallet....Jag skall på hockey! Ha det så bra nu och hoppas att allt löser sig så som det möjligt för er. Julia laddar nu upp inför hennes skridskoavslutning på söndag då hon skall vara tomte! Hoppas bara hon blir frisk tills dess. För lucia på dagis missade hon återigen i år tillsammans med halva Mellanstuggu som också ligger sjuka i samma influensa. Ha det bra nu och ta vara på tiden, hälsa alla!



\FAR

2009-12-10 @ 19:50:57
Postat av: Lovisa

måste bara ge dig ännu en uppdatering, med senaste nytt från stallet:). julshowen var igår och det gick nog helt okej, ingen succé men okej. junior blev årets ridskolehäst och hedwig lucia. en barngrupp red en kadrilj och där var bambi med. även din syster var och tittade:) så vi hade er strålkastare som alltid;).

bamboo har bytt box så hon står nu alldeles innanför dörren till höger (lagos gamla), så du hittar henne i januari när du äntligen kommer.

idag på eftermiddagen så har vi varit och fikat med johanna på gårdscafét, och elin var med hon också, så vi håller ihop :) men du är saknad! men vi har inte glömt dig, vi lovar, vi pratar varje gång om när du ska komma hem igen.

sen jullovshästar: jag-cilla, jenny-junior, linda-jatzie, lisa-magge, emelie fahlstedt-bamboo (jag ska hålla ett extra vakande öga på bamboo, jag lovar!), nicke-Lova, sandor-lesley(!), parada-karin klarberg, luric-elisabeth k, sen ska dom små, du vet oliva ekman, louise joons, isabell henriksson eller vad dom heter ha plutten, roy och en ska dela ronja med ägaren. rätt ointressant information, men jag lovade ju att berätta:)



jag saknar dig!!

2009-12-12 @ 18:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0